3.6 De rol van media en belangengroepen
invloedrijk
Met name het internet levert een steeds belangrijkere rol aan het leveren van informatie. Het beeld dat media en belangengroepen hebben of creëren van uw onderneming en product is bepalend voor het succes of falen. Milieuorganisaties, buurtverenigingen of consumentenorganisaties kunnen zeer invloedrijk zijn en uw werkgelegenheid bedreigen. Vergelijkingssites hebben hetzelfde effect: zij kunnen uw organisatie een boost geven of met de grond gelijkmaken.
3.6.1 Kijk hoe buitenstaanders uw organisatie zien
helikopterblik
Een OR met een helikopterblik heeft oog voor het bedrijfsimago. Vraag in het overleg met uw bestuurder om doeltreffende PR en marketing. Overweeg eens of het niet juist en passend is om vanuit uw vertegenwoordigende rol te praten met belangengroepen. Nodig hierbij de media uit. Door uw bijzondere positie kunt u meewerken aan vertrouwensvolle relaties. Met name aspecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zijn de komende jaren trendgevoelig voor het imago van de ondernemingen.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
milieu
U en uw mederaadsleden kennen waarschijnlijk de drie pijlers van maatschappelijk verantwoord ondernemen wel: people (mensen), planet (milieu) en profit (winst). Een goede bestuurder zal goed voor zijn werknemers zorgen (via goede arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden), bij de bedrijfsvoering rekening houden met het milieu, uiteraard om met die duurzame investeringen toch optimale (financiële) prestaties te behalen.
Zet MVO eens op de agenda. Voorkom hierdoor de ervaring van veel werknemers die achteraf zeiden: we zagen het al lang aankomen. Wat u in ieder geval niet moet doen is het onderwerp onbesproken laten passeren!
imago
overtuigingskracht
Het is uiterst belangrijk dat uw OR maatschappelijk verantwoord ondernemen agendeert. Geef MVO in ieder geval niet het imago van geitenwollensokkengezeur! Steek het liever positief in: van MVO profiteert iedereen! En als investeren in MVO ook nog eens kostenvoordelen met zich meebrengt, zult u zeker de onverdeelde aandacht hebben van de bestuurder. Uiteindelijk draait het hem toch om de knaken. Veel bestuurders kiezen om financiële redenen voor MVO. Gebruik daarom de overtuigingskracht van de cijfers: bereken zo nauwkeurig mogelijk de kostenbesparing door groene maatregelen. Vergeet niet dat een groen imago ook een reden is voor potentiële klanten om voor dienstverlening van uw organisatie te kiezen.
Milieuzorg bevorderen
milieu
Het bevorderen van beleid op onder meer het gebied van milieu is onderdeel van één van uw speciale taken genoemd in artikel 28 van de WOR. Zie rendement.nl/or/wor-online voor de volledige wettekst van de Wet op de ondernemingsraden.
Quick fixes in het kader van een beter milieu
voordeel
In elke organisatie zijn er quick fixes met flink groen voordeel! Overtuig uw bestuurder er bijvoorbeeld van om:
- werknemers een fiets van de zaak aan te bieden;
- de kosten voor openbaar vervoer (deels) te vergoeden;
- dubbelzijdig printen te stimuleren;
- energiezuinige apparatuur te gebruiken;
- bij regionale producenten en leveranciers in te kopen;
- ’s nachts onnodige verlichting binnen en buiten het bedrijfspand te doven.
Zulke maatregelen verdienen hun geld vaak snel terug. Ook zijn het duidelijke signalen aan de werknemers en de buitenwereld: van nu af aan gaan we voor de groene zaak!