U bent hier

8.5 Afspraken vastleggen in een persprotocol

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: september 2020

werkwijze

perswoordvoerder

In een persprotocol (zie ook paragraaf 8.1.2) staan afspraken met betrekking tot de perswoordvoering. In veel organisaties is er een persprotocol. Deze kan uw OR opvragen en als basis gebruiken. Leg het persprotocol van uw OR ook even voor aan de bestuurder om te voorkomen dat uw werkwijze niet aansluit bij de werkwijze van de organisatie. In het pers­protocol van uw organisatie is vaak vastgelegd wie eindverantwoordelijk zijn voor de perscontacten. In veel gevallen staat de perswoordvoerder de media te woord en zijn de leden van de raad van bestuur eindverantwoordelijk. Overleg of uw OR de OR-voorzitter als eindverantwoordelijke kan aanwijzen voor contact met de pers vanuit de OR.

Bespreek met uw bestuurder of hij er akkoord mee is dat uw OR zelfstandig contact zoekt met de pers of dat de OR de pers – zonder overleg met de bestuurder – te woord staat. Leg de afspraken met de bestuurder vast in het pers­protocol.

communicatiemedewerker

U kunt overwegen om in het persprotocol verder de volgende twee zaken op te nemen:

  • De perswoordvoerder van uw organisatie keurt alle persberichten voordat u ze uitstuurt.
  • De communicatiemedewerker helpt uw OR bij het opstellen van een persbericht.