8.2 De OR benadert de media
Het benaderen van de pers is ook één van de uiterste pressiemiddelen die uw OR heeft. Staken, procederen, het informeren van de achterban, contact opnemen met de toezichthouder en het praten met de pers zijn stappen die u kunt zetten als u hoog op de escalatieladder staat.
Naar de media stappen slecht voor relatie
negatieve berichtgeving
Praten met de pers is nogal een zware maatregel. Media-aandacht kan grote gevolgen hebben voor het imago van uw organisatie. Daarnaast kan het voor de pers aanleiding zijn tot eigen onderzoek en meer negatieve berichtgeving. Het inzetten van de pers kan een goed middel zijn, maar op de verdere uitwerking kunt u de controle verliezen. En houd ook voor ogen wat het contact met de media doet voor de relatie met uw bestuurder.
Herstel
pressiemiddel
contactherstel
Oplossen van conflicten doet u in een gesprek. Dreigen met het inschakelen van de pers kan al voldoende pressiemiddel zijn om het gesprek opnieuw in te gaan. Maar het daadwerkelijk inschakelen van de pers, kan het gesprek ook compleet doen verstommen. Als u besluit te gaan praten met de pers, moet u niet alleen een goed plan hebben voor de contacten met de pers, maar ook voor het contactherstel met uw bestuurder.
8.2.1 Hoe benadert u de pers?
persbericht
Voordat u de pers benadert, moet u eerst bepalen wat uw doel en uw boodschap zijn. Wat wilt u gepubliceerd zien in de pers en kiest u voor lokaal of juist landelijk niveau? Als u samen met uw OR heeft bepaald wat u wilt, kunt u daarna een persbericht schrijven of de pers uitnodigen voor een persconferentie. Maar ook het gebruik van sociale media behoort tot de opties.
Zelf contact zoeken met de pers vraagt om een goede voorbereiding en onderlinge afstemming. Bespreek binnen de OR hoe u de bestuurder betrekt bij en informeert over de beslissing om de pers op te zoeken.