8.3 Opstellen van een persbericht
lokale kranten
concrete gevolgen
U verstuurt een persbericht zelf naar de media die u van tevoren heeft geselecteerd, bijvoorbeeld verschillende lokale kranten. Het idee is dat de media het persbericht zo kunnen overnemen. Het kan ook zijn dat het wordt herschreven of onderdeel wordt van een groter artikel. Van belang is dat het persbericht volledig is. Als u een situatie in vage termen omschrijft, is de kans aanwezig dat uw persbericht niet wordt opgepakt door de media. Geef duidelijk weer wat de situatie is, waarom dit een probleem is en benoem daarbij concrete gevolgen voor de werknemers en de organisatie.
8.3.1 Schrijven van een persbericht
5W1H
Een handige regel bij het schrijven van een persbericht is de 5W1H. Met de 5W1H kunt u alle informatie gestructureerd verzamelen om te komen tot een kort en krachtig persbericht. Het helpt bij het schrijven om ‘door te vragen’ en tot te kern te komen. 5W1H staat voor:
- wie
- wat
- waarom
- wanneer
- waar
- hoe.
bericht voor achterban
makkelijk leesbaar
U kunt 5W1H ook inzetten als u een bericht wilt schrijven voor uw achterban, bijvoorbeeld als u werknemers wilt informeren over de stand van zaken betreffende het onderwerp waarover u een conflict heeft met de bestuurder. Zorg er niet alleen voor dat uw persbericht inhoudelijk klopt en dat het relevant is, maar ook dat het bericht makkelijk leesbaar is. Journalisten krijgen dagelijks vele persberichten binnen. Als uw bericht kort en krachtig is, maar ook aantrekkelijk om te lezen, is de kans groter dat de media het oppakt.
8.3.2 Schrijftips voor een goed persbericht
verleiden
Uit onderzoeken van Jakob Nielsen blijkt dat mensen scannend lezen. We lezen in een F: we lezen de titel (koppen van een tekst), de eerste alinea, de tussenkoppen en eventuele opsommingen. Als we ons tot deze onderdelen aangetrokken voelen, gaan we verder lezen. Uw persbericht moet de journalist verleiden om verder te willen lezen.
Opmaak van een persbericht
Plaats en datum
PERSBERICHT
De kop: de inhoud kernachtig samengevat. Een ‘belofte’ over wat iemand gaat lezen in uw bericht. Zorg dat de kop aantrekkelijk is.
Het intro: start direct met de kern. De 5W1H-vragen (zie vorige pagina) kunnen u tijdens het schrijven helpen.
één boodschap
Alinea 1: elke alinea bevat één boodschap. De belangrijkste boodschap werkt u uit in deze alinea.
Volgende alinea’s: ook deze alinea’s bevatten telkens één boodschap.
Afsluiting
Naam en telefoonnummer OR-voorzitter
tussenkoppen
kern
De volgende schijftips kunnen u helpen.
- Zet onder de kop eventueel nog een ondertitel waarin u de inhoud verduidelijkt.
- Gebruik tussenkoppen. Zo brengt u wat lucht aan in uw tekst en maakt u de tekst visueel aantrekkelijker. Zorg dat deze koppen een tipje van de sluier oplichten.
- Werk met verschillende alinea’s in de tekst en geef de alinea’s elk een kop.
- Zorg ervoor dat de eerste twee zinnen van elke alinea de kern van de boodschap van die alinea bevatten. Werk dus niet met een inleiding, maar start direct met de kern van uw verhaal.
- Wissel lange en korte zinnen met elkaar af, met niet meer dan vijftien woorden per zin!
- Werk met opsommingen.
8.3.3 De laatste check van het persbericht
taalgebruik
passend bij doelgroep
Check uw teksten aan de hand van onderstaande checklist.
- Is de inhoud van de tekst duidelijk? Is het doel helder verwoord in concreet taalgebruik?
- Is de tekst efficiënt? Is uw boodschap kort en bondig omschreven en bevat het een goede structuur met enkel de hoofdzaken?
- Is de tekst aantrekkelijk in formulering, zinsopbouw en lengte? Is het de moeite waard om te lezen?
- Is de tekst qua inhoud en taalgebruik passend bij de doelgroep (de media naar wie u het stuurt)?
- Heeft u correcte taal gebruikt en klopt de inhoud van de tekst?
journalistieke vrijheid
Een journalist heeft journalistieke vrijheid en kan dus een vrije interpretatie aan het bericht geven. Stel bij het versturen een aantal afspraken voor: bijvoorbeeld dat u de tekst wilt kunnen lezen en corrigeren voor de publicatie, mocht de journalist het stuk niet één-op-één overnemen.
U zult niet de eerste zijn bij wie de journalist een stuk uit uw tekst haalt waardoor de hele context verandert. Dit kan tot vervelende situaties leiden. Probeer zo veel mogelijk de controle over de publicatie te behouden.