2.4 Ontwikkeling van een conflict
Een conflict is een dynamisch proces. Het kan klein starten en kan flink escaleren en alles daartussen. Vaak zijn de betrokken partijen niet continu met elkaar in conflict, maar sluimert het conflict langere tijd op de achtergrond. Verschillende situaties die zich voordoen tijdens die periode beïnvloeden de situatie. De dynamiek van het conflict wordt zichtbaar in de communicatiepatronen tussen beide partijen.
Naarmate het conflict langer duurt, kan het in omvang en diepte groeien. Groei in omvang houdt in dat het aantal betrokkenen groeit, het aantal onderwerpen of het aantal strijdpunten. Groei in diepte houdt in dat het conflict verscherpt en dat de onderlinge verhouding verslechtert.
Het is natuurlijk goed om een conflict aan te pakken en te zoeken naar een oplossing, maar dat is niet altijd nodig. Het komt voor dat conflicten zich ‘vanzelf oplossen’. Omdat er flink wat tijd verstrijkt, omdat de omstandigheden veranderen of simpelweg omdat beide partijen elkaar niet meer ontmoeten.
De escalatieladder
Glasl (2002) omschreef in de escalatieladder de verschillende fasen van een conflict met daarbij de bijbehorende communicatiepatronen. Naarmate het conflict voortduurt, verscherpt het en verschuift het naar een andere fase. De drie fasen zijn elk onderverdeeld in verschillende treden, waarmee Glasl de langzame verschuiving duidelijk maakt.
De escalatieladder kent de volgende fasen.