7.7 Stijl, imago en strategie
beleidsvorming
De invloed van OR’en is van een aantal factoren afhankelijk. Een heel belangrijke is de bestuurder. Als hij de OR serieus neemt, op tijd informeert en betrekt bij beleidsvorming en de kans geeft aan de OR zijn rol op eigen wijze in te vullen, dient hij daarmee de medezeggenschap. De OR voegt dan iets toe aan de organisatie. Bij een onwelwillende bestuurder wordt het veel lastiger en moeizamer. Maar er zijn meer factoren van invloed.
Duizend-en-één verschillende OR’en
strategie
Niet elke OR is hetzelfde en dat is maar goed ook. De OR moet zijn strategie tenslotte afstemmen op de organisatie, de achterban en de eigen leden. Al die verschillende factoren maken dat er zo veel verschillende OR’en bestaan. Op grond van de strategie en werkwijze komen we toetsende, netwerkende, interactieve, strategische, complementaire, professionele, initiërende, controlerende, formele, inhoudelijke, reactieve, belangenbehartigende, proactieve, betrokken en innoverende OR’en tegen. Welke (combinatie) typeert uw OR?
7.7.1 De stijl van de OR
stijl van de OR
wettelijke kaders
stijl kiezen
Er bestaan allerlei typen OR’en. Die typeringen hebben te maken met de stijl van de OR. Zo heb je de regisserende OR, die vooral op de processen van beleidsvorming en besluitvorming let. Een formele OR kijkt vooral naar de wettelijke kaders en een reactieve OR treedt vooral op als de bestuurder daartoe aanleiding geeft. Een proactieve OR staat daar weer recht tegenover en neemt zelf initiatieven. De stijl van de OR wordt door zijn leden bepaald. Meestal wordt in cursusverband gekozen voor een manier van werken. Overigens kan een OR ook per onderwerp of thema een stijl kiezen.
7.7.2 Het imago van de OR
marketingtechnieken
Tegenwoordig heeft alles een imago (en wordt daarop ook afgerekend). Een imago is niets meer dan een beeld dat leeft bij een meerderheid van betrokkenen. Ook uw OR heeft een imago en moet dat onderhouden. Op veel OR-agenda’s staan niet voor niets punten als ‘informatie’ en ‘communicatie’. Hoe communiceert uw OR over zijn visie en de eventuele resultaten? Hoe laat uw raad weten dat hij er is en wie er deel van uitmaken? Moderne OR’en zijn zelfs geoefend in marketingtechnieken om zich te profileren.
Vraag een aantal werknemers eens naar hun beeld van uw OR. Rapporteer uw bevindingen in een OR-vergadering aan de andere leden. Op grote schaal kunt u hier ook het medewerkerstevredenheidsonderzoek voor gebruiken.
Een verstandige bestuurder begrijpt dat de OR dit nodig heeft om zich representatief op te stellen en doelen te realiseren. De beeldvorming is dus niet tegen het MT gericht. Er zijn maar weinig OR’en die het conflictmodel hanteren. Wanneer ze dit doen is er van alles aan de hand en hebben andere stijlen van profilering niet gewerkt.
7.7.3 De strategie van de OR
nvloed uitoefenen
belangenafwegingen
De OR wil invloed uitoefenen op het beleid en de beslissingen van de bestuurder. Wanneer deze het eens zijn, is er niets aan de hand. Vaak is er echter sprake van meningsverschillen. De OR wordt dan betrokken in een spel van geven en nemen: onderhandelingen. Daardoor moet u belangen soms op een weegschaal leggen en keuzes maken. Een beetje meer investering in het personeelsbeleid betekent bijvoorbeeld wat minder geld voor een nieuw bedrijfspand. In dit spel zal de OR een strategie moeten bedenken, want dit soort belangenafwegingen komen steeds terug. Waar valt de grootste winst te behalen? Randvoorwaarde hierbij is dat de bestuurder en OR met elkaar verder moeten. Laat uw keuzes dus niet zomaar ten koste gaan van de relatie.