7.6 Lessen uit het verleden
verleden
Veel situaties binnen organisaties en op verschillende markten – of het nu crises, fusies, reorganisaties of innovaties zijn – lijken op situaties die eerder zijn voorgekomen. Ga maar eens na hoe vaak het wel niet gebeurt dat u hoort of denkt: dat hebben we allemaal toch al eerder meegemaakt? Vraag het oudere collega’s maar eens. Zoals bij alles is het goed om van het verleden te leren. Praat eens met een oud-OR-lid of iemand die enige tijd in de OR zat. Vraag hem om terug te blikken op de afgelopen tien jaar en de belangrijkste gebeurtenissen die de organisatie heeft (mee)gemaakt te benoemen. Het gezegde ‘wie te veel naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst’ gaat ook hier op: leer van het verleden, maar accepteer dat iedere situatie een nieuwe is.
Collega’s die lang bij uw organisatie werken, hebben veel ervaring en lessen te delen. Benader eens een aantal van die collega’s. Vraag hen om actuele ontwikkelingen te vergelijken met vroegere gebeurtenissen. Ga een stap verder door met hen een klankbord of netwerkje op te bouwen.