U bent hier

Onderneming & Personeel
Ziekte14. Regresrecht14.3 Hoe verhalen

14.3 Hoe verhalen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2018

brief sturen

Zodra u weet dat een derde de ziekte van de werknemer heeft veroorzaakt en wie dat dan is, kan de werkgever gaan verhalen. Hiervoor moet uw organisatie – of uw verzekering – die derde een brief sturen, wat in de praktijk naar de verzekeraar van die derde gebeurt. 

erkenning schuld

Er zijn twee situaties mogelijk:

  • De veroorzaker heeft een verzekering.
  • De veroorzaker heeft geen verzekering.

Verzekering

Om de schade op een derde te kunnen verhalen, is erkenning van zijn schuld nodig. Hiervoor stuurt uw organisatie een brief naar zijn verzekeraar waarin die erkenning wordt geëist. Met de brief vraagt u de (verzekering van de) veroorzaker de schade te erkennen. Uw organisatie moet hem een bepaalde termijn geven om dat te doen, waarbij vier weken meestal redelijk is.

Stuur bij het verzoek tot schulderkenning zo veel mogelijk onderbouwing mee, zoals het oordeel van de bedrijfsarts of arbodienst, schadeformulier en andere documenten die de derde als veroorzaker aanwijzen. Uw organisatie staat immers sterker als de schuld duidelijk is te bewijzen.

tussen verzekeraars

De verzekeraar van die derde neemt de claim van uw organisatie in behandeling. Als de schuldvraag vaststaat, wordt het regres tussen de verzekeraars afgehandeld. Maar het kan ook zijn dat de verzekeraar van de derde de schadeclaim aanvecht en er een rechter aan te pas moet komen. Het is dan verstandig om juridische bijstand in te schakelen.

Geen verzekering

procedure starten

Als de veroorzaker geen verzekering heeft afgesloten, moet uw organisatie sowieso een gerechtelijke procedure starten om de schade van de ziekte op hem te kunnen verhalen.