U bent hier

Onderneming & Personeel
Werken met AI7. Overwegingen bij de ­implementatie van AI7.4 Kopen of bouwen?

7.4 Kopen of bouwen?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: maart 2024

Een overweging die ook nog een rol speelt bij het selecteren van een AI-toepassing is: kopen we het of gaan we het zelf bouwen? Beide trajecten hebben hun plussen en minnen.

7.4.1 Overwegingen

onderhoud

Voordeel van kopen is dat uw organisatie een kant-en-klaar product krijgt, met de nodige technische ondersteuning. En u heeft geen omkijken naar het onderhoud en up-to-date houden van de AI-toepassing, want dat regelt de leverancier. U kunt snel aan de slag, want het product is al beproefd. Nadeel is dat u afhankelijk bent van een externe partij, waar u toch data mee zult moeten delen.

Aanpassingen in de software of op uw organisatie toegesneden snufjes kosten geld of zijn niet mogelijk. Bovendien: als vitale processen van uw organisatie sterk afhankelijk zijn van een externe partij, is dat risicovol.

Mankracht

wens

kostenplaatje

Voordeel van zelf bouwen is dat uw organisatie de AI-toepassing helemaal naar uw eigen wensen kan inrichten. U bent niet afhankelijk van externe AI-leveranciers (waarschijnlijk wél van opslagbedrijven). Nadeel is dat zelf bouwen, zeker bij grotere projecten, veel tijd en (ingehuurde) mankracht kost. Daarnaast moet u zelf zorgen voor het up-to-date houden van de toepassing, waar ook weer tijd en geld in gaat zitten. Het kan trouwens ook om een vrij simpele toepassing gaan, die bijvoorbeeld twee programma’s met elkaar laat ‘praten’. Dan is het kostenplaatje een stuk overzichtelijker.

7.4.2 Gratis of zakelijk abonnement

stabieler

In het algemeen geldt dat zelf bouwen vooral genoeg oplevert voor grootschalige projecten, en minder voor snufjes die het dagelijkse werk efficiënter moeten maken. Voor veel kleinere organisaties zal gelden dat zij niet de mankracht, middelen of tijd hebben om zelf een AI-toepassing van nul af aan op te bouwen. Zij zijn dus aangewezen op kopen. Hoewel veel AI-toepassingen ook een gratis versie hebben, is bij grootschalig zakelijk gebruik een betaald abonnement wel het overwegen waard. De betaalde variant heeft als eerste de nieuwste snufjes, is stabieler in gebruik en vaak kunt u de toepassing makkelijker afstemmen op uw eigen gegevens.

ChatGPT heeft begin 2024 ook een betaalde functie voor teams toegevoegd, die het voor teams makkelijker moet maken om samen te werken en waarin de gegevens ook binnenskamers blijven.