U bent hier

Onderneming & Personeel
Werken met AI7. Overwegingen bij de ­implementatie van AI7.1 Algemene overwegingen

7.1 Algemene overwegingen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: maart 2024

voorstelbaar

Het stappenplan hierboven is eigenlijk ook van toepassing bij de invoering van een nieuw systeem voor pakweg het verwerken van facturen of de personeelsadministratie. Waar de invoering van AI mogelijk wél verschilt, is de snelheid van de ontwikkelingen en het feit dat de technieken pas relatief kort zo breed beschikbaar zijn. Dat maakt het voor uw organisatie misschien wat moeilijker voorstelbaar wat de toepassing van verschillende AI-technieken in de praktijk gaat betekenen en wat de mogelijkheden én beperkingen zijn.

Dit hoofdstuk gaat in op de praktische aandachtspunten bij het invoeren van AI. Daarnaast zijn er ook nadrukkelijk ethische vraagstukken en specifieke risico’s om rekening mee te houden. Die komen aan bod in hoofdstuk 8.

7.1.1 Verwachtingen

tijdswinst

Bij het toepassen van AI in uw organisatie is het allereerst belangrijk om enigszins aan verwachtingsmanagement te doen. Sommige organisaties verwachten wereldschokkende veranderingen en directe tijdswinst bij het inzetten van AI. Maar zo simpel is het niet. Sommige tools kunnen in no-time tijdswinst opleveren of kosten besparen, maar de organisatie moet dat dan eerst wel weten én ermee leren werken. Dat kost vaak meer tijd dan de techniek zelf implementeren. Het kan dus even duren voordat uw organisatie echt de vruchten plukt van het uitrollen van nieuwe toepassingen. Bovendien kan, zoals met elke vernieuwing, in de praktijk ook blijken dat het toch niet werkt zoals verwacht. AI is dus geen wondermiddel – het moet even gezegd.

De toegevoegde waarde van AI voor organisaties zit meestal juist niet in totáál nieuwe toepassingen en het omgooien van alle processen, maar in het verbeteren van het bestaande.

7.1.2 Twee varianten

transformatie

integreren

Voordat uw organisatie aan de slag gaat met de implementatie van AI, is het nuttig om stil te staan bij de vraag op welk niveau u deze technieken wilt inzetten. In het algemeen zijn er namelijk twee ‘smaken’ te onderscheiden:

  • AI inzetten voor het veranderen van werkprocessen of andere transformaties. Of de techniek gebruiken voor strategische vraagstukken, zoals het voorspellen en voorkomen van ziekteverzuim of het verbeteren van de klantloyaliteit.
  • AI integreren in bestaande systemen en processen. Hier zitten vooral veel mogelijkheden voor generatieve AI. Een voorbeeld is repeterende taken op een slimme manier uitbesteden aan techniek. Dit zijn vaak op maat gemaakte modellen die zich baseren op gegevens die organisaties zelf verzamelen.

Zoektocht

passend

Als u weet met welke variant uw organisatie aan de slag wil, bakent dat de verdere zoektocht naar de best passende AI-toepassing al flink af. De volgende paragrafen gaan dieper in op de stappen die uw organisatie moet doorlopen bij het implementeren van AI.