U bent hier

Onderneming & Personeel
Thuiswerken7. OR speelt een rol bij thuiswerken 7.5 Afstemming met arboprofessional

7.5 Afstemming met arboprofessional

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: februari 2021

veilig en ­gezond

Een belangrijk aspect bij thuiswerken zijn de arbeidsomstandigheden. Een ingewikkelde zaak, want werknemers moeten hun werkzaamheden weliswaar kunnen uitvoeren in veilige en gezonde arbeidsomstandigheden, maar zij richten waarschijnlijk – eventueel met meubels van de werkgever – zelf hun thuiswerkplek in.

tips

Controle daarop is lastig. De werkgever kan vragen of hij op de koffie mag komen, maar breekt dan wel in in de privé­sfeer van de werknemer. Wat een werkgever in plaats daarvan kan doen, is zorgen dat werknemers alle mogelijkheden hebben om hun werkplek goed in te richten. Hij kan meubels en hulpmiddelen aanbieden en werknemers voorlichting (laten) geven over de juiste inrichting van de thuiswerkplek. Daarbij is het verstandig om ook tips te geven over bijvoorbeeld de werk-privébalans en het nemen van pauzes.

De WOR geeft de OR een handvat: het is namelijk aan de raad om de naleving van de voorschriften op het gebied van arbeidsomstandigheden en arbeids- en rusttijden van werknemers zo veel mogelijk te bevorderen. Dat staat in artikel 28, lid 1 WOR.

Preventiemedewerker

arbo­maatregelen

De OR staat er gelukkig niet alleen voor. De raad kan de handen ineen slaan met de preventiemedewerker. Dit is in de meeste organisaties een werknemer die de werkgever helpt bij het uitvoeren van de arbomaatregelen. Dat doet hij onder andere door een bijdrage te leveren aan de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) (zie ook paragraaf 4.3) en het bijbehorende plan van aanpak.

voorlichting

De preventiemedewerker is een samenwerkingspartner die samen met de OR en de werkgever een goed plan op kan stellen om ervoor te zorgen dat de arbeidsomstandig­heden bij werknemers in orde zijn. Zo kan de preventiemedewerker adviseren over minimale middelen die de werkgever beschikbaar moet stellen voor thuiswerken en de voorlichting over veilig en gezond werken op zich nemen.

Aandacht voor de psyche

beperkte ­aansturing

Het is belangrijk dat er ook aandacht is voor het psychische aspect op het moment dat een werknemer thuis wil gaan werken. Een werknemer kan bijvoorbeeld het contact met collega’s missen, minder goed functioneren als hij beperkte aansturing ontvangt van zijn leidinggevende en bovendien moet er aandacht zijn voor de werk-privébalans. Een werknemer moet ook thuis op tijd uitloggen en het is vaak niet erg als hij even niet bereikbaar is.

pesten

Vanuit huis werken is ideaal voor veel werknemers die op zoek zijn naar een betere werk-privébalans, maar het is bijvoorbeeld niet wenselijk dat een werknemer vaker vanuit huis wil werken, omdat zijn collega’s hem pesten. Andere redenen kunnen agressie en geweld, discriminatie of werkdruk zijn.

PSA

ziekteverzuim

Deze stressveroorzakende factoren vormen samen het verzamelbegrip psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Een werknemer die met één of meerdere factoren van PSA in aanraking komt, kan last krijgen van lichamelijke en psychische klachten. Op de lange termijn kunnen die leiden tot langdurig ziekteverzuim of zelfs arbeidsongeschiktheid. De Arbowet verplicht werkgevers om de factoren te bestrijden en PSA te voorkomen of – als dat niet mogelijk is – zo veel mogelijk te bestrijden.

Vertrouwenspersoon helpt werknemers

luisterend oor

Als een werkgever geen vertrouwenspersoon heeft aangesteld, kan de OR hierover een initiatiefvoorstel indienen. Een vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor aan werknemers en helpt hen om een volgende stap te zetten, door bijvoorbeeld in gesprek te gaan met de leidinggevende of een melding te maken.