U bent hier

2. Thuiswerkbeleid voor de organisatie

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: februari 2021

Staat een werkgever thuiswerken toe, dan moet hij regels en afspraken op papier zetten. Idealiter maakt een organisatie een thuiswerkbeleid waarin alle algemene regels over thuiswerken staan. Op basis van dat thuiswerkbeleid kunnen leidinggevenden of de HR-afdeling in overleg met individuele werknemers een thuiswerkovereenkomst opstellen. De werknemers moeten zich houden aan de algemene regels, maar er is in de thuiswerkovereenkomst wel ruimte voor maatwerk.

schade

werktijden

In een thuiswerkbeleid kan bijvoorbeeld staan welke groepen werknemers thuis mogen werken, wie er aansprakelijk is voor schade aan bijvoorbeeld een laptop van de zaak en op welke manieren een werknemer vanuit huis bereikbaar moet zijn. In de thuiswerkovereenkomst stemt een leidinggevende of de HR-afdeling dan onder andere met een individuele werknemer af op welke dagen hij thuiswerkt, wat zijn werktijden zijn en hoe het is geregeld met reiskosten. Meer over de thuiswerkovereenkomst leest u in hoofdstuk 3.

Ook vanuit huis moet een werknemer bereikbaar zijn voor zijn leidinggevende en zijn collega’s. Bovendien is het handig als iedereen weet wanneer hij te bereiken is en wanneer hij vrij is. Een werknemer die vanuit huis werkt, heeft tenslotte niet bij wijze van spreken een bordje op zijn voordeur hangen waarop staat dat hij niet wil worden gestoord...
Een werkgever kan niet zomaar een thuiswerkbeleid in het leven roepen. De HR-afdeling kan assisteren bij het in kaart brengen van alle aspecten, aandachtspunten en betrokkenen. Hieronder leest u wie een rol spelen bij het opstellen van een thuiswerkbeleid. 2.2.1 Werknemers Allereerst zijn er de werknemers die moeten aangeven of ze thuis willen...
Thuiswerken lijkt tijdens de coronacrisis erg vanzelfsprekend, maar dat is het niet voor alle functies binnen een organisatie. Denk aan een busmaatschappij. De chauffeurs kunnen niet vanuit huis werken, maar de werknemers op kantoor kunnen hun werk wel thuis doen. Het is belangrijk dat een werkgever goed nadenkt over de werknemers die wel en niet...
Als er iets gebeurt met bedrijfseigendommen op de werkvloer, is duidelijk dat de werkgever opdraait voor de kosten. Uitzonderingen daargelaten: als een werknemer uit woede met spullen gaat smijten, is het vanzelfsprekend een ander verhaal. Thuis ligt dat toch even anders. Een ongelukje zit in een klein hoekje: de werknemer gooit een kop thee over...
In het thuiswerkbeleid kan een werkgever zo veel of zo weinig opnemen als hij zelf wil. U leest hieronder welke onderwerpen vaak terugkeren in zo’n beleid. Uitgesloten functies In het beleid neemt een werkgever alle functies op waarbij thuiswerken niet mogelijk is. Zo weten werknemers direct waar ze aan toe zijn. Een werkgever kan eventueel...