2. Thuiswerkbeleid voor de organisatie
Staat een werkgever thuiswerken toe, dan moet hij regels en afspraken op papier zetten. Idealiter maakt een organisatie een thuiswerkbeleid waarin alle algemene regels over thuiswerken staan. Op basis van dat thuiswerkbeleid kunnen leidinggevenden of de HR-afdeling in overleg met individuele werknemers een thuiswerkovereenkomst opstellen. De werknemers moeten zich houden aan de algemene regels, maar er is in de thuiswerkovereenkomst wel ruimte voor maatwerk.
schade
werktijden
In een thuiswerkbeleid kan bijvoorbeeld staan welke groepen werknemers thuis mogen werken, wie er aansprakelijk is voor schade aan bijvoorbeeld een laptop van de zaak en op welke manieren een werknemer vanuit huis bereikbaar moet zijn. In de thuiswerkovereenkomst stemt een leidinggevende of de HR-afdeling dan onder andere met een individuele werknemer af op welke dagen hij thuiswerkt, wat zijn werktijden zijn en hoe het is geregeld met reiskosten. Meer over de thuiswerkovereenkomst leest u in hoofdstuk 3.