U bent hier

Onderneming & Personeel
Strategische personeelsplanning5. Personeelsbehoefte 
vaststellen5.1 Stap 1: kwantiteit en kwaliteit

5.1 Stap 1: kwantiteit en kwaliteit

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: februari 2019

hoeveel

compleet beeld

De eerste voorbereidende stap voordat u begint met het vaststellen van de personeelsbehoefte is bepalen of u in kaart wilt brengen hoeveel werknemers uw organisatie in verschillende functies nodig heeft – de kwantiteit – wat de werknemers in de functies kunnen – de kwaliteit – of beide. Een strategische personeelsplanning maken voor zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de werknemers die in de toekomst nodig zijn, levert het meest complete beeld op van de personele uitdagingen waar de organisatie voor staat.

De keerzijde van een kwantitatieve en kwalitatieve personeelsplanning is dat het meer tijd van leidinggevenden vergt om dit in kaart te brengen.

5.1.1 Inhoud analyses

functiemix

expertise

diversiteit

Wat houden een kwantitatieve en kwalitatieve analyse nu precies in? Met enkele specifieke vragen kunt u achterhalen welke informatie u precies nodig heeft.

Kwantiteit van het benodigde personeelsbestand

  • Verandert het aantal werknemers dat uw organisatie nodig heeft om het werk binnen de organisatie uit te voeren?
  • Verandert de benodigde ‘functiemix’, oftewel de verhouding tussen de aantallen werknemers in de verschillende soorten functies?
  • Is er een ander aandeel flexibel personeel gewenst dan nu? Het gaat daarbij om alle vormen waarin uw organisatie tijdelijke krachten inzet om het werk uit te voeren. Denk aan uitzendkrachten, zzp’ers en interimmers.

Kwaliteit van het benodigde personeelsbestand

  • Is in de toekomst andere expertise of ander gedrag van werknemers nodig om het werk uit te kunnen voeren met het kwaliteitsniveau dat uw organisatie beoogt? Kunt u omschrijven wat anders in dit gedrag is dan nu?
  • Wat is er voor nodig om dit gedrag of deze expertise te bereiken? Hebben werknemers andere kennis en vaardigheden nodig dan nu, zijn er andere gedragsmatige competenties nodig, of beide? Is er een andere diversiteit van achtergronden of persoonlijkheden gewenst?

5.1.2 Waarom flexibel personeel?

ander soort

werkaanbod

Veel organisaties zetten flexibel personeel in op het moment dat het ze niet lukt vaste vacatures te vervullen. Flexibiliteit is in dit geval niet benodigd om het werk zo optimaal mogelijk uit te voeren, maar een oplossing voor een tekort aan werknemers die nodig zijn. Dit is een ander soort flexibiliteit dan bij de kwantitatieve analyse. Daar brengt u in kaart welke flexibiliteit nodig is, omdat bijvoorbeeld het werkaanbod over het jaar fluctueert.

Vier argumenten voor flexibele inzet van personeel

  • Fluctuaties in werkaanbod.
  • Tijdelijkheid in werkaanbod.
  • Specialistische kennis of resources vereist waarvoor het niet uitkomt deze zelf in huis te hebben.
  • Focus op ‘core business’ mogelijk maken.