6.3 Omgaan met weerstand
discussie
In de aanpak die beschreven is in dit hoofdstuk is het vlootschouwen de activiteit die het vaakst discussie oproept binnen organisaties: er bestaat in dat geval weerstand dat leidinggevenden een expliciete inschatting maken van prestaties en ontwikkelpotentieel van werknemers.
Belang
zorgvuldig
expliciet
Het is belangrijk dat u hierbij benadrukt dat een zorgvuldig uitgevoerde vlootschouw in het belang is van werknemers. Alle leidinggevenden maken immers impliciete inschattingen van de mogelijkheden van hun werknemers en handelen daarnaar. Het expliciet maken van deze inschattingen en het bespreken ervan met collega’s, leidt daarbij tot minder subjectieve en beter onderbouwde inschattingen.
U en de leidinggevenden kunnen de vlootschouwuitkomsten – na bespreking met de werknemer in bijvoorbeeld een functioneringsgesprek – gebruiken om tijdig de passende oplossingen of ondersteuning te bieden waar niet alleen de organisatie maar ook de werknemer zelf bij gebaat is.
Tips voor een objectieve vlootschouw
trainen
definities
gedrag
voorbeelden
Het invullen van een vlootschouw is altijd subjectief, maar met een paar tips kan het wel zo objectief mogelijk gebeuren. U kunt leidinggevenden hierin trainen of samen met hen de vlootschouw invullen:
- Gebruik duidelijke definities: een valkuil bij de vlootschouw is dat iedereen iets anders verstaat onder de benodigde kwaliteiten. Iedereen heeft een eigen mening over een begrip als klantgerichtheid. Werk de benodigde kwaliteiten uit in concrete gedragingen, zodat voor iedereen duidelijk is welk gedrag van werknemers verwacht wordt.
- Gebruik eenduidige normen: maak goed duidelijk wat de antwoordcategorieën precies betekenen. Wat is ‘goed’ en wat is ‘slecht’? Probeer met voorbeelden duidelijkheid te verschaffen. Het werkt het beste om met realistische voorbeelden te werken, dus laat leidinggevenden met elkaar hierover discussiëren.