2.3 Een geloofwaardige propositie realiseren
sterk
Boven het maaiveld uitsteken behoort uw leidraad te zijn, zodat uw organisatie in het hoofd van de sollicitant een voorkeurspositie verwerft ten opzichte van de concurrentie. Een belangrijke manier om dit te bereiken, is een sterke en bovenal relevante ‘propositie’.
Een propositie moet u zien als de belofte die u aan potentiële werknemers doet van wat u als werkgever te bieden heeft. U moet kunnen vertellen waarom iemand er goed aan doet om voor uw organisatie te kiezen.
Geloofwaardig
prikkelen
De propositie moet wel geloofwaardig en relevant zijn. Met een slogan als ‘Wij zijn de beste werkgever’ schiet u uw doel voorbij. Met een gedegen propositie prikkelt u, maar loopt uw organisatie niet naast haar schoenen. Onder ‘employer branding’ valt trouwens ook hoe huidige werknemers uw organisatie ervaren. Denk aan zaken als de arbeidsvoorwaarden (gunstig of ongunstig), het soort leiderschap (autoritair of verbindend) en de organisatiecultuur (open of gesloten).
Ambassadeur
bijdragen
Uw huidige werknemers treden ook op als ambassadeurs van uw organisatie naar de buitenwereld (bovendien wilt u ze behouden). Tevreden en betrokken werknemers zullen openstaande vacatures op social media als LinkedIn delen en aan mond-tot-mondreclame doen. Zo dragen zij ook een steentje bij aan het werkgeversimago van uw organisatie.