U bent hier

Onderneming & Personeel
Personeelsontwikkeling5. De gesprekscyclus maar dan anders5.1 Jaarlijkse gesprekken

5.1 Jaarlijkse gesprekken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: september 2022

ontwikkelen

Periodieke gesprekken tussen de leidinggevende en werknemer worden als een belangrijk instrument gezien om de meeste waarde uit werknemers te halen, zodat de organisatie haar doelen zo goed mogelijk kan realiseren. Daarnaast is het doel om werknemers zo goed mogelijk te helpen om zich te ontwikkelen. Veel organisaties gebruiken hiervoor een traditionele gesprekscyclus met drie momenten:

  • een gesprek in januari waarin afspraken voor het komende jaar worden gemaakt;
  • een gesprek in juli om tussentijds de balans op te maken;
  • een beoordelingsgesprek in december.

De beoordelingsscore is vaak gekoppeld aan de beloning van de werknemer voor het komende jaar. Heeft een werknemer een zeer goede beoordelingsscore, dan leidt dat tot een grotere salarisstijging dan wanneer de score ‘gewoon goed’ was.

Deze gesprekken spelen in de loopbaan – en het ervaren werkgeluk – van de werknemer een grote rol. Immers, in het eerste gesprek bepalen de leidinggevende en de werknemer welke taken of projecten de werknemer gaat doen en op welke competenties de focus komt te liggen. Ook bespreken ze ideeën over eventuele vervolgstappen die de werknemer kan zetten in de loopbaan. Het beoordelingsgesprek is daarmee een soort graadmeter om te bepalen of de werknemer door kan naar de volgende stap in de carrière.