4. Zorg dat u generatie Z weet te boeien en binden
De babyboomers hebben de organisaties van nu gecreëerd: opgebouwd volgens het patroon van een hark, met functieomschrijvingen en een duidelijke hiërarchie. De volgende generaties, X en Y, hebben zich daarin geschikt. Maar de jongste generatie, generatie Z, lijkt daar meer moeite mee te hebben. Hoe zorgt u er als HR-professional voor dat deze generatie, ook nog eens klein in aantal, het aantrekkelijk vindt om in uw organisatie te werken?
netwerken
Generatie Z (geboren tussen ongeveer 1995 en 2015) denkt in netwerken en in directe lijnen, in zelf doen en uitproberen. Deze generatie van ‘digital natives’ (opgegroeid in het digitale tijdperk) zal een cruciale rol spelen in allerlei innovaties. Bovendien zullen ze een belangrijke rol spelen in de verzorging van de groeiende groep ouderen. In dit hoofdstuk leest u hoe u deze generatie bij uw organisatie aan de slag krijgt en houdt.
Blijf alert op verschillen tussen individuen
gemiddeld
Vanuit uw HR-rol kunt u rekening houden met de indeling in generaties, maar onthoud dat het gaat om een gemiddeld beeld per generatie: er is dus sprake van een generalisatie. De persoonlijkheden en voorkeuren van werknemers uit een bepaalde generatie kunnen binnen zo’n grote groep aanzienlijk uiteenlopen.