U bent hier

Onderneming & Personeel
Personeelsontwikkeling4. Zorg dat u generatie Z weet te boeien en binden

4. Zorg dat u generatie Z weet te boeien en binden

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: september 2022

De babyboomers hebben de organisaties van nu gecreëerd: opgebouwd volgens het patroon van een hark, met functieomschrijvingen en een duidelijke hiërarchie. De volgende generaties, X en Y, hebben zich daarin geschikt. Maar de jongste generatie, ­generatie Z, lijkt daar meer moeite mee te hebben. Hoe zorgt u er als HR-professional voor dat deze generatie, ook nog eens klein in aantal, het aantrekkelijk vindt om in uw organisatie te werken?

netwerken

Generatie Z (geboren tussen ongeveer 1995 en 2015) denkt in netwerken en in directe lijnen, in zelf doen en uitproberen. Deze generatie van ‘digital natives’ (opgegroeid in het digitale tijdperk) zal een cruciale rol spelen in allerlei innovaties. Bovendien zullen ze een belangrijke rol spelen in de verzorging van de groeiende groep ouderen. In dit hoofdstuk leest u hoe u deze generatie bij uw organisatie aan de slag krijgt en houdt.

Blijf alert op verschillen tussen individuen

gemiddeld

Vanuit uw HR-rol kunt u rekening houden met de indeling in generaties, maar onthoud dat het gaat om een gemiddeld beeld per generatie: er is dus sprake van een generalisatie. De persoonlijkheden en voorkeuren van werknemers uit een bepaalde generatie kunnen binnen zo’n grote groep aanzienlijk uiteenlopen.

Werkgevers hebben te maken met vier generaties op de werkvloer. De oudste lichting, de babyboomers (1946 tot 1960) werkt nog maximaal een jaar of tien, de jongste lichting uit generatie Z (vanaf 1995) start nu in de eerste baan. Daartussen bevinden zich nog twee generaties, elk met hun eigen kenmerken en posities. Deze generaties, X en Y, leken...
Het is vaak lastig te zien omdat we er middenin staan, maar naast alle verschillen tussen de mensen uit één generatie, zijn er ook overeenkomsten binnen een generatie. Babyboomers: geboren in de periode 1946-1960. Deze generatie is hoger opgeleid dan hun voorgangers, hardwerkend, zuinig, conventioneel, loyaal naar de organisatie. Verder gaan de...
Wilt u serieus werk maken van het aantrekken en behouden – in ieder geval voor een tijdje – van de jongste generatie, dan moet u rekening houden met de volgende verlangens, ontwikkelingen en beperkingen: 4.3.1 Traineeprogramma’s op de schop Traineeprogramma’s moeten mogelijk op de schop, omdat het salaris te laag is en generatie Z de opdrachten...
De komende jaren zullen er vier generaties gaan samenwerken in organisaties. Organisaties worden snel meer divers, door de komst van meer vrouwen, meer mensen met een biculturele achtergrond en grotere leeftijdsverschillen door de stijgende AOW-leeftijd. Het stempel van de jongere generatie – met meer authenticiteit, minder vanzelfsprekende...