U bent hier

Onderneming & Personeel
Datagedreven HR4. Een datagedreven HR-strategie4.2 De juiste organisatiestructuur kiezen

4.2 De juiste organisatiestructuur kiezen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2021

‘Structure follows strategy’ schreef de Amerikaanse hoogleraar bedrijfsgeschiedenis Alfred Chandler in 1962. Hij bedoelde dat er eerst een strategie moet worden bepaald voordat een organisatie gebouwd kan worden. Tegenwoordig is dit niet meer altijd waar. Dat neemt niet weg dat het goed is om uw keuzes hierover vooraf grondig te onderzoeken.

Zelfsturende teams

turbulente ­omgeving

Zo stappen meer en meer organisaties over op zelfsturende teams om succesvol te kunnen opereren in een turbulente omgeving. Werknemers moeten dan goed kunnen omgaan met afwisseling in hun werk en zich staande kunnen houden in zo’n turbulente omgeving. Niet iedere organisatie is hierin succesvol. Volgens diverse onderzoeken leiden zelfsturende teams tot meer creativiteit, zelfwerkzaamheid en ‘empowerment’. De overige effecten zijn niet eenduidig. Zelfsturing kan leiden tot hogere werktevredenheid, maar juist ook tot lagere werktevredenheid, of er helemaal geen effect op hebben. Zo ook met ziekteverzuim. Dat kan dalen door zelfsturing. Maar er is ook onderzoek dat aantoont dat zelfsturing juist gepaard gaat met meer stress en burn-outs.

Geen zelfsturende teams bij Google

succes

Ook Google probeerde in 2008 te bewijzen dat het geen managers nodig had. Maar in plaats daarvan resulteerde het onderzoek in het inzicht dat goede managers absoluut toegevoegde waarde hebben doordat ze hun team naar succes begeleiden. Werknemers van Google vertrouwen op hun managers om duidelijke beslissingen te nemen en de samenwerking tussen teams te vergemakkelijken.

Succesfactoren

achteraf meten

U kunt achteraf meten of zelfsturing in uw organisatie een positieve impact heeft op de tevredenheid, uitstroom en het verzuim van werknemers. U kunt dat ook vóóraf onderzoeken door te kijken naar:

  • de persoonlijke kenmerken van uw werknemers;
  • hun overtuigingen en opvattingen over werk;
  • het type werkzaamheden;
  • de mate van collegialiteit in het team;
  • de mate waarin teamleden zich betrokken voelen bij de inhoud van het werk;
  • de mate waarin teamleden beschikken over de competentie ‘conflicthantering’, of deze kunnen ontwikkelen.