8.3 Doelstellingen
Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum:
april 2021
werknemers behouden
aanbevelen
op eigen initiatief verlaten
Het verbeteren van de employee experience, inclusief het ‘zich thuis voelen’, heeft tot doel uw werknemers te behouden. De resultaten van uw inspanningen kunt u meten door de volgende kengetallen en doelstellingen te monitoren:
- Bevlogenheid. Dit is de mate waarin werknemers zich vitaal voelen, een sterke betrokkenheid voelen bij het werk en daar op een plezierige wijze helemaal in opgaan. U meet in feite of de werknemer voldoende voor u kan doen.
- Employer net promoter score (eNPS). Hiermee meet u of uw organisatie voldoende voor haar werknemers doet. De eNPS wordt gemeten met de vraag ‘In hoeverre zou u uw organisatie aanbevelen als werkgever?’ op een schaal van 0 (helemaal niet) tot 10 (zeer zeker). Werknemers die een hoge score geven (in de VS een 9 of 10; in Europa een 8, 9 of 10) worden promotors genoemd. Werknemers die een lage score geven (in de VS 0 tot en met 6; in Europa 0 tot en met 5) zijn criticasters. Door de scores van alle werknemers samen te voegen en het percentage criticasters af te trekken van het percentage promotors, komt u uit op de eNPS.
- Uitstroom. Het uiteindelijke resultaat is de mate waarin werknemers uw organisatie op eigen initiatief verlaten.