U bent hier

Onderneming & Personeel
Arbeidshygiëne5. Kantoor en binnenklimaat5.1 Gezondheidsschade en beroepsziekten

5.1 Gezondheidsschade en beroepsziekten

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: september 2020

cijfers

beheerder ­kantoorpand

Exacte cijfers over de invloed van het binnenklimaat op de gezondheid van werknemers zijn er niet. De reden daarvoor is dat de beheerder van het kantoorpand vaak wordt ingeschakeld als een werknemer bijvoorbeeld klaagt over hoofdpijn en een te droge lucht. Die doet een aantal metingen, neemt wat maatregelen om de luchtvochtigheid te verhogen en het probleem is opgelost.

praktijk

verklaren

Dat klinkt simpel, maar in de praktijk werkt het niet altijd op die manier. Want zelfs als de luchtvochtigheid in uw kantoorpand binnen de norm zit, kan de werknemer nog klachten houden. Deze klachten zijn misschien ook wel op een andere manier te verklaren. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat het bureau van de werknemer niet in een goede hoek staat ten opzichte van het raam. Als hij te veel natuurlijk tegenlicht heeft op het moment dat hij naar zijn scherm kijkt, kan dat een fikse hoofdpijn veroorzaken.

De elementen van het binnenklimaat

Individuele voorzieningen treffen

bedrijfsarts

Het is belangrijk om bij individuele klachten te starten bij de klachten van de werknemer. Daarvoor kunt u hem het beste naar de bedrijfsarts sturen. Die inventariseert wat de klachten zijn en wat de oorzaak kan zijn. De bedrijfsarts kan u eventueel doorverwijzen naar een arbeidshygiënist om metingen te doen.

Klachteninventarisatie

Hebben meer werknemers klachten, dan kunt u een arbeidshygiënist inschakelen om de klachten te inventariseren. Belangrijke vragen zijn: wanneer, hoe vaak en waar in uw organisatie doen de klachten zich voor? De arbeidshygiënist kan u als arboprofessional, de preventiemedewerker en de gebouwbeheerder adviseren over maatregelen.