U bent hier

8. Aandachtspunten bij werk-privébeleid

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: maart 2022

De afgelopen hoofdstukken zijn er heel wat regels en wetten de revue gepasseerd. Nu is uw werkgever aan zet: hij moet een werk-privébeleid formuleren en dat communiceren naar de werknemers. Beleid is wel zo duidelijk als werknemers bijvoorbeeld willen weten of zij in aanmerking komen voor thuiswerken en zo ja, of ze dan recht hebben op een internetvergoeding. Wat hoort er allemaal thuis in een werk-privébeleid?

knelpunt

Beleid opstellen voor de werk-privébalans zorgt ervoor dat iedereen het normaler gaat vinden om mogelijkheden te krijgen knelpunten tussen werk en privé op te lossen. Bovendien zorgt uw werkgever er zo voor dat alle werknemers dezelfde kansen en dezelfde behandeling krijgen. Voordat uw werkgever begint aan beleid, moet hij eerst nagaan hoe de organisatie omgaat met de balans tussen werk en privé.

Soms is thuiswerken simpelweg niet mogelijk. Een automonteur heeft thuis bijvoorbeeld niet alle spullen voorhanden om auto’s te repareren. Daarnaast zijn er organisaties die zich niet bezighouden met de werk-privébalans. Zij vinden vaak dat het privéleven niet relevant is voor het werk en stellen dus geen werk-privébeleid op. Dat een goede balans...
Andere organisaties hebben wel degelijk oog voor het belang van de balans tussen werk en privé bij werknemers. Zij gaan ervan uit dat werknemers dan beter in hun vel zitten, beter werken en dat dit – zeker op den duur – ook beter is voor de organisatie. Wel kunnen organisaties verschillende redenen hebben om werknemers de ruimte te geven werk en...
De behoeften en wensen van werknemers lopen nogal uiteen. Daar komt bij dat zich opeens zaken kunnen voordoen die aandacht vereisen, zoals een onderwijsstaking waardoor ouders hun kinderen moeten opvangen of een ziek familielid dat zorg nodig heeft. Een algemeen beleid en duidelijke regels zijn daarom niet altijd genoeg. Dan is het belangrijk dat...