U bent hier

8.2 Psychosociale arbeidsbelasting (PSA)

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: april 2019

gevolgen

Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) wordt veroorzaakt door stressfactoren. U kunt denken aan (seksuele) intimidatie, pesten of discriminatie op de werkvloer, agressie en geweld of werkdruk. Een werknemer heeft door PSA minder plezier in zijn werk. Als hij langdurig wordt blootgesteld aan de bron van stress, kan dat ernstige gevolgen hebben, zoals overspannenheid of een depressie. Deze klachten kunnen gepaard gaan met een zeer lange verzuimduur.

Aandacht voor PSA

vertrouwenspersoon

Besteed voldoende aandacht aan psychosociale arbeidsbelasting, zodat alle werknemers met plezier naar hun werk gaan. Ontwikkelen zij klachten, dan kunnen zij dit aankaarten bij hun leidinggevende. Soms is de leidinggevende juist de bron van het probleem. In dat geval moet een werknemer kunnen aankloppen bij een vertrouwenspersoon voor hulp. Op rendement.nl/arbodossier vindt u een praktische tool waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u een vertrouwenspersoon aanstelt.

8.2.1 Oorzaken

emotionele overbelasting

Psychische klachten ontstaan vrijwel altijd door een chronische emotionele overbelasting. Een medewerker die zwaarder wordt belast dan hij aankan, houdt dit niet tot in lengte van dagen vol. De medewerker loopt namelijk het grootste risico op psychische klachten als hij:

  • te hoge verwachtingen van het werk heeft;
  • te weinig invloed op zijn werk heeft;
  • (te) weinig waardering ervaart voor de prestaties die hij levert;
  • (te) weinig sociale steun ervaart.

Wisselwerking

achterliggend probleem

Van KANS is bekend dat de fysieke klachten sterk in de hand worden gewerkt door psychosociale belasting zoals werkdruk, de onmogelijkheid even te pauzeren en dergelijke. Het omgekeerde geldt waarschijnlijk ook: een slecht binnenklimaat is niet bevorderlijk voor een goed sociaal klimaat. Problemen daarin uiten zich makkelijk in klachten over de fysieke omgeving. Dus is het belangrijk elke klacht op te pakken, goed door te praten met de klager over achterliggende problemen en de context.

Zorg dat de materiële voorzieningen tot zo min mogelijk klachten aanleiding geven. Een slechte fysieke werkomgeving helpt een psychisch belaste werknemer zeker niet.

8.2.2 Maatregelen

actie

werkplek 
verbeteren

Een gezellige, schone en opgeruimde werkplek met een prettig klimaat verhoogt het gevoel van welbevinden, waardoor de medewerker beter bestand is tegen teleurstellingen. Onderneem actie als één of meer medewerkers verschijnselen van psychische klachten vertonen. Schakel de leidinggevende van de werknemer in. U kunt hem vragen of er op kantoor factoren kunnen worden aangepast waardoor de werknemer zijn werk op een voor hem prettigere manier kan uitvoeren. Onderzoek de kantooromgeving van deze medewerker kritisch en bekijk of u door het nemen van maatregelen de klachten kunt verminderen. Ook al voldoet alles aan de wettelijke regelgeving, door het nemen van simpele maatregelen kunt u soms de werkplek al verbeteren. In dit geval geldt altijd: baat het niet, dan schaadt het zeker niet.