U bent hier

8.3 Amplitie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: juli 2022

negatieve ­gevolgen

In veel organisaties wordt de nadruk gelegd op burn-outgevallen en het terugdringen van stressklachten. De preventie is gericht op voorkomen hiervan. Het behandelen van de negatieve gevolgen van (werk-privé)stress valt onder curatie.

Dat is iets anders dan amplitie. Dat richt zich op kracht, welbevinden en optimaal functioneren. Het bevorderen van het psychisch, sociaal en emotioneel welzijn van de werknemers, zowel op het werk als privé.

Wat is amplitie? Kort gezegd is amplitie het versterken van alle positieve aspecten van werkbeleving en functioneren. Het actief bevorderen van het psychisch welbevinden van werknemers creëert een positieve werkbeleving waarin iedereen optimaal kan functioneren.

versterken ­welbevinden

positieve ­psychologie

Het woord amplitie zelf komt van het Latijnse ‘amplio’, wat versterken of vermeerderen betekent. In de context van werk betekent dit concreet het versterken en vermeerderen van het welbevinden van alle werknemers. Op deze manier komen werknemers in een organisatie het beste tot hun recht. Dit klinkt misschien heel logisch, maar toch wordt deze manier van denken nog lang niet altijd toegepast in organisaties. Amplitie is een onderdeel van positieve psychologie. Daarin wordt uitgegaan van positieve ervaringen en kwaliteiten van mensen.

U zou de positieve psychologie kunnen zien als een soort omdenken. Juist door de focus te leggen op de positieve aspecten, groeien het plezier, het geluk en de motivatie op de werkvloer.

8.3.1 De vier pijlers van amplitie

werkgeluk

In de praktijk is amplitie gebaseerd op vier pijlers: gezondheid, talentmanagement, bevlogenheid en werkinrichting. Werknemers ervaren werkgeluk als deze vier factoren (in positieve zin) aanwezig zijn.

  • Pijler 1: gezondheid

Gezondheid is nodig om prettig te kunnen werken en goed te functioneren. Denk hierbij aan voldoende beweging, gezonde voeding en ontspanning.

  • Pijler 2: talentmanagement

gezien worden

Werknemers willen worden gezien. Als de werknemer talenten kan inzetten en zich kan ontwikkelen op het werk, zorgt dat voor motivatie, plezier en werkgeluk. Krijgt de werknemer daarbij de ruimte om te ontdekken wat er nog meer mogelijk is, dan geeft dat hem het gevoel optimaal tot zijn recht te komen op de werkplek.

  • Pijler 3: bevlogenheid

voldoening

Bevlogenheid gaat over de toewijding en ‘flow’ die men ervaart in het werk: helemaal opgaan in de werkzaamheden. Het geeft veel voldoening en daardoor creëert het als vanzelf de motivatie om net dat beetje extra te doen of inzet te tonen.

  • Pijler 4: werkinrichting

passend

Als laatste is het van belang dat de werkinrichting passend is. Dit houdt in dat het werk dat men doet én de organisatie bij de werknemer past. Denk bijvoorbeeld aan de organisatiecultuur en de werk-privébalans. Ook moet de fysieke werkomgeving in orde zijn, zodat de werknemer zich prettig voelt op de werkplek.

8.3.2 Verschillen tussen amplitie, curatie en preventie

Zoals al eerder gezegd, zijn er veel organisaties die amplitie nog niet standaard toepassen. In plaats daarvan zetten veel werkgevers nog in op preventie en curatie.

Benaderingen bij een dreigende burn-out

problemen voorkomen

terugkeer

Curatie en preventie zijn twee verschillende benaderingen. Stel dat een werknemer richting een burn-out gaat, dan kunt u daar als volgt mee omgaan. Preventie is gericht op problemen voorkomen. Vertelt een werknemer dat hij veel stress ervaart en zich vaak niet goed kan concentreren? De leidinggevende bespreekt welke ingrepen deze problemen verminderen om verzuim door burn-outklachten te voorkomen. Als deze werknemer al thuis zit met burn-outklachten en u een plan maakt om terugkeer op het werk mogelijk te maken, bent u bezig met curatie. Dit betekent kort gezegd dat er een probleem is dat u moet oplossen om effectief verder te kunnen.