4.4 Aanspreekpunt voor werknemers
aanspreekpunt
De bedrijfshulpverlener moet makkelijk benaderbaar zijn voor andere werknemers. Sterker nog: iedere werknemer binnen uw organisatie moet weten wie de bhv’ers zijn. Allereerst zodat zij een aanspreekpunt kunnen zijn tijdens calamiteiten. Het is immers niet de bedoeling dat werknemers eerst het evacuatieplan erop moeten naslaan om op te zoeken wie de bhv’ers zijn.
4.4.1 Intranet en smoelenboek
foto
Het intranet biedt ook een manier om de bhv’ers bekend te maken onder de werknemers. Daar komt uiteraard een aparte intranetpagina over de bhv. In het smoelenboek staan de bhv’ers ook duidelijk vermeld. Overigens zijn er ook offline ‘smoelenboeken’ waar de bhv’ers gepresenteerd kunnen worden, bijvoorbeeld met een foto aan de wand.
Let wel op: het smoelenboek en de vermeldingen daarin moeten wel aan de nieuwe privacywetgeving (AVG) voldoen. Dat betekent dat bhv’ers net als alle andere werknemers zelf expliciet toestemming moeten geven voor hun vermelding in het smoelenboek.
4.4.2 E-mail
aanspreken
Er zijn meer manieren om werknemers te informeren over de bedrijfshulpverlening. Vaak krijgen nieuwe werknemers op hun eerste werkdag een e-mail met praktische informatie. Daarin mag de bhv niet ontbreken. Zelfs met die vermelding mogen de bhv’ers niet achterover leunen. Een nieuwe werknemer wordt door bhv’ers nog even aangesproken en gewezen op de andere bhv’ers.
Nieuwsbrief
toestemming
Een e-mailnieuwsbrief is een goed instrument om mensen op gezette tijden te herinneren aan de bhv-organisatie. De bhv kan een eigen nieuwsbrief versturen, maar dat kost misschien te veel tijd in kleinere organisaties. Daarom kan de preventiemedewerker de bedrijfshulpverlening onder de aandacht brengen in zijn nieuwsbrief. Daarin komen recente ontwikkelingen aan bod, maar kunnen bhv’ers zichzelf ook voorstellen als bedrijfshulpverlener. Uiteraard wel weer met hun eigen toestemming.
Nieuwjaarsborrel of MT-presentatie
bhv-quiz
Tijdens bijvoorbeeld de jaarlijkse presentaties van het managementteam of een nieuwjaarsborrel voor de hele organisatie zijn alle werknemers aanwezig. Dat moment moet de bedrijfshulpverlening aangrijpen om zichzelf te presenteren. In overleg met de werkgever kan het hoofd bhv een korte presentatie geven of bijvoorbeeld een bhv-quiz organiseren.
Herkenbaar
informele manier
Een quiz is een informele manier om de hele organisatie nog eens op de noodzakelijke informatie te wijzen, zoals de bhv’ers, alarmnummers, nooduitgangen, brandblussers, EHBO-dozen en aed. Bijkomend voordeel: de werknemers worden op een informele manier gedwongen na te denken over hun eigen veiligheid. De bhv’ers stellen de vragen en dragen allemaal hun bhv-hesje, zodat zij direct herkenbaar zijn. Juist dat soort bijeenkomsten zijn het ideale moment om bhv’ers voor te stellen en nieuwe maatregelen ter sprake te brengen.
4.4.3 Preventief
melding doen
Hoe beter de bhv bekend is bij werknemers, des te groter de kans dat zij uit zichzelf een onveilige situatie aankaarten bij de bhv’ers. Juist als er (nog) geen calamiteiten zijn, moeten werknemers weten wie de bhv’ers zijn. Ze kunnen de bedrijfshulpverleners dan aanspreken op situaties die volgens hen gevaarlijk zijn en onnodig veel risico kunnen opleveren. Aangezien er vaak meer bhv’ers dan preventiemedewerkers zijn, is een melding doen bij de bhv eenvoudiger. Bovendien zijn de bhv’ers vaak verspreid over meerdere afdelingen in de organisatie, waardoor er altijd een bhv’er in de buurt is. Die bhv’ers kunnen de melding dan weer doorgeven aan de preventiemedewerker, die de melding onderzoekt en eventueel actie onderneemt.
Bhv’ers kunnen andersom ook werknemers aanspreken op hun handelen. Als een werknemer een pallet met dozen voor een nooduitgang neerzet, moet de bhv’er daar meteen iets van zeggen. Maar hij moet ook uitleggen waarom dat gevaarlijk is.