8. Reanimeren is emotionele achtbaan
De bhv’er verleent eerste hulp, zo eenvoudig is het. Voor de buitenwereld. Maar voor de bhv’er kan het wel heel ingrijpend zijn. Een reanimatie is altijd emotioneel, zeker omdat maar weinig reanimaties echt succesvol zijn. Dat leert de bhv’er al tijdens zijn opleiding en het zet de reanimatie in een ander daglicht. Het is dan ook belangrijk om eventueel bij te springen en de bhv’er van goede nazorg te voorzien.
voorpostfunctie
alarm slaan
Bhv’ers vervullen een zogenoemde voorpostfunctie: zij moeten hulp bieden in afwachting van de professionele hulpdiensten. Het voornaamste doel is het voorkomen van verder gevaar en verdere gezondheidsschade voor het slachtoffer. Een bhv’er overbrugt zo de cruciale periode die verstrijkt tussen het ongeval en het arriveren van professionele hulpverleners. Wie verzuimt alarm te slaan, komt in een situatie terecht waarin hij onnodig lang moet reanimeren.
De werkgever kan niet verwachten dat de bhv’er eerst een grondige medische check uitvoert, dat laat hij aan de hulpdiensten over. Alarmeren is daarom de eerste actie in het geval van nood. Daarna start de eerste hulp.