4.2 Samenwerken met preventiemedewerker
De werkgever zal er vaak voor kiezen om het opzetten en begeleiden van het bhv-plan uit te besteden aan een deskundige werknemer. Dat zal een arboprofessional binnen uw organisatie zijn, bijvoorbeeld de arbocoördinator of preventiemedewerker. De werkgever is wettelijk verplicht om een preventiemedewerker aan te stellen, de functie van arbocoördinator is daarentegen niet verplicht. Wel kan de arbocoördinator ook de preventiemedewerker zijn.
twee petten
De preventiemedewerker of arbocoördinator zal voor de bhv vooral op organiserend vlak actief zijn. Vaak zijn zij bijvoorbeeld de aangewezen personen om de scholing van de bhv’ers te organiseren. Ook zorgen zij dat de blusmiddelen en EHBO-doos jaarlijks gecontroleerd worden. Hoewel hij dan twee petten op heeft, kan de preventiemedewerker zelf ook prima de rol van bhv’er op zich nemen.
4.2.1 Veilige werkplek creëren
proactief
De preventiemedewerker moet ervoor zorgen dat de bhv’er zo min mogelijk in actie hoeft te komen. Al is dat iets te kort door de bocht, toch is het de taak van de preventiemedewerker om een zo veilig mogelijke werkplek te creëren:
- de preventiemedewerker werkt proactief en zorgt voor goede en veilige arbeidsomstandigheden;
- de bhv’er gaat reactief te werk. De bhv komt in actie als het kwaad al is geschied. Dan lost hij het probleem zo goed mogelijk op en beperkt zo veel mogelijk de schade voor mens en materieel.
Hulp inschakelen
extra ogen en oren
Om goede en veilige arbeidsomstandigheden te verwezenlijken, kan de preventiemedewerker de hulp inschakelen van extra ogen en oren op de werkvloer. De preventiemedewerker zal bijvoorbeeld om de tafel gaan met leidinggevenden. Op die manier probeert hij al te achterhalen wat de risico’s van het werk zijn binnen de organisatie. Maar de preventiemedewerker doet er slim aan om de bhv’ers ook te spreken.
RI&E
De bhv’er komt in actie na een ongeluk. Als zo’n ongeluk zich heeft voorgedaan, kan hij dat aan de preventiemedewerker rapporteren. Zeker als hetzelfde soort ongeluk vaker voorkomt. De preventiemedewerker maakt immers de RI&E, het document waarin de risico’s binnen uw organisatie staan omschreven. Daarnaast bevat de RI&E een plan van aanpak, het plan om de risico’s aan te pakken.
De RI&E is ook belangrijk voor de bedrijfshulpverlening, omdat daarin de risico’s benoemd staan die de bedrijfshulpverleners moeten kennen om goed voorbereid te zijn op calamiteiten.
4.2.2 Kennis van de RI&E
voorbereid
Alle werknemers zijn – in de ideale situatie – op de hoogte van de inhoud van de RI&E. Voor de bhv’er zou dat een verplichting moeten zijn. Dankzij de kennis van de risico’s en de aanpak daarvan, is de bhv’er beter voorbereid op mogelijke calamiteiten. Hij is daarmee ook een ideale gesprekspartner als het gaat om het veiligheidsbeleid.
4.2.3 Input voor RI&E
informatiebron
Door de kennis, kunde en ervaring van de bhv’ers zijn zij ook een informatiebron voor de RI&E. Zo kunnen bhv’ers vertellen waar en in welke situaties zich de meeste calamiteiten voordoen. Maar ook waar de organisatie niet voldoet aan de veiligheidseisen voor restrisico’s.
overleg
De RI&E is een levend document en vraagt constant om updates en aanpassingen. Regelmatig overleg tussen de preventiemedewerker en de bhv is daarom vanzelfsprekend. Daar hoeven overigens niet alle bhv’ers bij aanwezig te zijn. Dat kan ook alleen het hoofd bhv zijn of de bhv’er van het onderdeel dat wordt aangepast in de RI&E.
4.2.4 Naleven van de RI&E
schouwrondes
De bhv’er kan een bijdrage leveren aan het naleven van de RI&E, vooral wat betreft het ontruimingsplan. Zo moeten nooduitgangen vrij zijn en moeten EHBO-dozen en brandblussers duidelijk zichtbaar zijn. Het is goed om bhv’ers schouwrondes te laten doen. Dat zijn rondgangen door de organisatie waarbij zij controleren of er bijvoorbeeld geen dozen voor de nooduitgang staan.
Met schouwrondes slaat de preventiemedewerker twee vliegen in één klap: de bhv’ers kennen de noodroutes en er is zicht op de status daarvan.
4.2.5 Extra taken toebedelen
niet vanzelfsprekend
Als de preventiemedewerker ook bhv’er is, spreekt het voor zich dat hij een breder takenpakket oppakt. Maar de preventiemedewerker kan er ook voor kiezen om een aantal van zijn taken bij de bedrijfshulpverlening neer te leggen. Tegelijkertijd is dit niet vanzelfsprekend: de bhv’er is vaak een medewerker met bhv-taken erbij. Hij heeft zijn handen al vol aan het vervullen van die twee functies.
In de praktijk komt het erop neer dat de preventiemedewerker de bhv’ers prima kan vragen om alert te zijn en misstanden altijd bij hem te melden. Zij vormen dan een extra paar oren en ogen, maar hebben geen aparte, officiële functie.