U bent hier

2.3 Uitzonderingen in bedrijfsnoodorganisatie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: mei 2022

meerdere ­locaties

Het opstellen van een bedrijfsnoodorganisatie zoals hiervoor is beschreven, is in de praktijk iedere keer weer anders. Zeker als uw organisatie niet één, maar juist meerdere locaties heeft. Vooral het aantal vestigingen en afwijkende werktijden hebben grote invloed op een organisatie.

2.3.1 Meerdere locaties

apart oefenen

Een bedrijfsnoodorganisatie is opgesteld aan de hand van onder meer de restrisico’s in uw bedrijfspand. Maar wat als uw organisatie meerdere locaties heeft? Dan moeten er ook meerdere bedrijfsnoodorganisaties komen. Iedere locatie krijgt een eigen organisatie. Dat betekent dat iedere locatie bijvoorbeeld ook apart ontruimingsoefeningen organiseert.

Uiteraard kan uw organisatie wel voorbeelden van andere bhv-organisaties als input gebruiken, maar niet kopiëren. Geen gebouw en dus kans op restrisico’s is hetzelfde!

2.3.2 Onderdeel van verzamelgebouw

kantoor delen

Waar de ene organisatie meerdere locaties heeft, is de andere juist onderdeel van een gebouw waarin meerdere organisaties zijn gevestigd. Dit worden ook wel bedrijfsverzamelgebouwen genoemd. Maar het kan ook kleinschaliger: stel dat uw werkgever zijn kantoor deelt met slechts één ander bedrijf.

samen

Allereerst verzorgt hij gewoon een bedrijfsnoodorganisatie voor zijn deel van het gebouw. Maar wat als er in de keuken van de buren aan de andere kant van de gang brand ontstaat? Dan moeten de bhv’ers toch samenwerken. Dat betekent dat de verschillende werkgevers voor de bhv-organisatie samen optrekken. De preventiemedewerker van uw organisatie moet bij het opstellen van de RI&E en de bedrijfsnoodorganisatie en -plannen immers rekening houden met zijn omgeving. Andere organisaties binnen het verzamelgebouw behoren tot de directe omgeving.

Het is ook goedkoper voor uw werkgever om samen te werk te gaan. Samen inkopen van bijvoorbeeld bhv-trainingen en hulpmiddelen is goedkoper.

2.3.3 Onregelmatige of continudiensten

continudienst

Onregelmatige of continue werktijden zijn een andere uitzondering op een ‘standaard’ bedrijfsnoodorganisatie. Waar een kantoor met een 9-tot-5-werkdag bhv’ers nodig heeft tussen negen en vijf uur, daar heeft een zorginstelling of een fabriek met continudiensten ook continu bhv’ers nodig. Dit betekent dat er veel meer bhv’ers nodig zijn én dat zij goed ingeroosterd moeten worden.