11.2 Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen
dieseltoeslag
Als uw onderneming een (bestel)auto van de zaak aanschaft, komt daarbij ook de BPM om de hoek kijken. De BPM betaalt u voor nieuw in Nederland aangeschafte (bestel)auto’s. Als het daarbij om een dieselvoertuig gaat, is er bovendien in 2024 een dieseltoeslag verschuldigd van € 106,07 per gram CO2‑uitstoot boven de 71 gram CO2‑uitstoot per kilometer.
11.2.1 Personenauto’s
De voor een personenauto verschuldigde BPM wordt berekend aan de hand van de CO2-uitstoot. De BPM is verschuldigd voor auto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 0 gram per kilometer. Dat betekent dat elektrische auto’s in elk geval tot en met 31 december 2024 ervan zijn vrijgesteld.
Tarief
schijvenstelsel
De hoogte van de BPM bestaat uit een vast deel (vaste voet) en een variabel deel (schijvenstelsel). Het variabele deel is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de personenauto. Voor elke gram CO2 die een auto per gereden kilometer uitstoot, wordt een CO2-heffing vastgesteld, verdeeld over vijf (oplopende) schijven. Hierbij geldt in 2024 een starttarief van € 440. Per 1 januari 2025 gaat de vaste voet omhoog met € 200 naar € 640. Deze wijziging is opgenomen in het Belastingplan 2024.
Voor semi-elektrische auto’s is er in 2024 geen starttarief. Verder zijn er drie tariefschijven, waarbij de grenswaarden een stuk lager zijn dan bij die voor conventionele auto’s. De tarieven per gram CO2 zijn wel een stuk hoger, beginnend met € 28 per gram uitstoot in plaats van € 2.
11.2.2 Bestelauto’s van de zaak
accessoires
Voor een bestelauto wordt de BPM berekend volgens een percentage van de nettocatalogusprijs: de catalogusprijs minus BTW. De BPM is dan ook verschuldigd over extra opties, accessoires en meerkosten voor bijzondere uitvoeringen die onderdeel uitmaken van de nettocatalogusprijs.
BPM-vrijstelling
goederen-vervoer
grijskentekenregeling
Uw onderneming hoeft echter geen BPM te betalen, als de bestelauto hoofdzakelijk ingericht is voor goederenvervoer, geen zitplaatsen bevat in de laadruimte en de auto voor meer dan 10% voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt. Op de site van de Belastingdienst vindt u een lijst met alle eisen. Vanaf 2025 komt hier verandering in: deze zogeheten grijskentekenregeling wordt afgeschaft. Voor elektrische bestelauto’s blijft de vrijstelling nog wel bestaan.