7.2 Aandachtspunten als bevoegdheden wijzigen
Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum:
december 2023
kleine verandering
Bij de wijziging van de organisatiestructuur of van bevoegdheden kan het voor uw OR lastig zijn om het adviesrecht uit te oefenen. Bestuurders benadrukken vaak dat het slechts om een kleine verandering gaat, zonder veel gevolgen voor de dagelijkse gang van zaken.
Ongemerkt veranderen
ingrijpend
motieven
kansen en bedreigingen
bewaken
Wees op zulke momenten altijd kritisch. Let op dat functies van werknemers niet ‘ongemerkt’ ingrijpend veranderen. Met onderstaande aandachtspunten en vragen kan uw OR voor zichzelf meer duidelijkheid krijgen over de situatie:
- Ook al staat het begrip reorganisatie niet als zodanig in de WOR, meestal is artikel 25, lid 1e WOR hier wel van toepassing. Vermijdt de bestuurder de term ‘reorganisatie’, let dan op aanwijzigingen die duiden op een reorganisatie, zoals wijzigingen in de verdeling van bevoegdheden, in de functie-inhoud en in de werkprocessen.
- Onderzoek wat precies de motieven van de bestuurder zijn achter de reorganisatie: waarom is de huidige situatie niet goed genoeg? Gaat het om de levensvatbaarheid van de organisatie, winstmaximalisatie of kostenreductie, het aanboren van nieuwe markten of om kleinere zaken zoals het creëren van een functie voor een werknemer of het overbodig maken van een andere? Vraag niet alleen informatie van de bestuurder, praat ook met uw achterban.
- Wat zijn de bedrijfseconomische consequenties? Hoe ziet het financiële plan van de reorganisatie eruit? Als de reorganisatie geld oplevert, wat wordt daarvan dan geïnvesteerd in werknemers die de negatieve gevolgen dragen (bij overplaatsing): begeleiding, scholing, outplacement?
- Wat zijn de gevolgen voor het personeel? Wat betekenen de plannen van de bestuurder voor onder meer de werklast, loopbaanmogelijkheden en functie-inhoud? Als er voor bepaalde werknemers negatieve effecten zijn, wat wordt daar dan aan gedaan?
- Raadpleeg de betreffende werknemers om te achterhalen waar zij kansen en bedreigingen zien. Neem dit mee in het overleg met de bestuurder en bij het bepalen van uw eigen standpunt.
- Laat de wijzigingen beoordelen op arbo-aspecten. Neem de resultaten daarvan mee in het overleg over de adviesaanvraag.
- Informeer uw achterban over wat uw onderhandelingen met de bestuurder hebben opgeleverd. Maak met de betrokken werknemers afspraken over het bewaken van de effecten van de wijziging.