4.1 Kleuren motiveren
formuleren
ontwerp
Zoals u in het vorige hoofdstuk kon lezen, kunt u medewerkers het beste aanspreken op een manier die aansluit bij hun veranderkleur. Daarnaast geldt dat dezelfde taak kan motiveren of demotiveren, afhankelijk van de manier waarop u die communiceert. De taak om de blauwe knop in het leven te roepen, zou u als volgt kunnen formuleren voor elk van de vijf kleuren, zodat de taak het meest motiverend is voor een medewerker met die specifieke kleur:
- Wit: Bedenk de best mogelijke oplossing voor dit probleem.
- Geel: Bedenk een oplossing die voldoet voor de opdrachtgever en waar iedereen blij mee is.
- Groen: Zoek uit hoe je dit het beste zou kunnen doen.
- Rood: Als de oplossing werkt, ligt er een goede beoordeling in het verschiet.
- Blauw: Vraag eerst wat de eindgebruikers precies willen, maak dan een ontwerp van de knop, test of het werkt en lever de knop dan op.
Gegeven de kennis over de kleurverschillen, ziet u dat de manier waarop u (over) een taak communiceert voor de ene kleur motiverend werkt, maar voor de andere vier kleuren waarschijnlijk juist demotiverend.
Communiceren bij motivatiedip
planning
Op dezelfde manier kunt u omgaan met de momenten dat er sprake is van een motivatiedip door tegenslag of teleurstelling. Een groene veranderaar vraagt u wat die van dit moment kan leren, hoe voorkomen kan worden dat het nog een keer gebeurt en wat teamgenoten verteld kan worden om te zorgen dat zij niet dezelfde fouten maken. Een blauwe veranderaar vraagt u juist om de ontwerpen en planning te herzien, een nieuwe begroting te maken en met een nieuw en realistisch plan van aanpak te komen voor hoe het nu verder moet. Zo communiceert u ook op deze momenten in overeenstemming met de veranderideeën die een medewerker heeft.