U bent hier

7.4 Cultuur en identiteit

Laatst gewijzigd: november 2021

valkuil

schuurpunt

Bij een samenwerking is het ook van belang dat de cultuur en identiteit van beide organisaties elkaar versterken (voor meer informatie over de identiteit, kunt u een kijkje nemen op rendement.nl/bestuurdossier). Let wel goed op! De aanname dat de cultuur wel zal passen, is een grote valkuil. Blijf vragen. Zorg dat er geen ruimte is voor aannames, zo ook bij elkaars overtuigingen en toekomstbeeld. Ga op zoek naar wat uw organisaties verbindt. Bespreek dit met elkaar, definieer de schuurpunten en bespreek die. Dat is misschien in het begin wat ongemakkelijk, maar het komt de samenwerking alleen maar ten goede.

Samenwerking zo goed mogelijk van de grond

neuzen dezelfde kant op

aanname

Als u met een organisatie in zee wilt gaan, is het belangrijk dat de neuzen dezelfde kant op staan. De volgende tips kunnen u op weg helpen bij het inrichten van de samenwerking:

  • Vermijd aannames en stel veel vragen.
  • Formuleer duidelijk in uw strategie waarom en op welke punten uw organisatie wil samenwerken met een ander. Communiceer dit naar uw potentiële samenwerkingspartner.
  • Leer elkaar oprecht kennen. Investeer voldoende aandacht in de ander.
  • Evalueer de samenwerking eerst intern en daarna met uw partner.
  • Stel de samenwerking jaarlijks bij op basis van interne en externe ontwikkelingen bij beide partners.
  • En onthoud: een samenwerkingspartner hoeft geen goed doel te zijn. Steeds meer organisaties werken mee aan de oplossing van sociale vraagstukken. Soms doen ze dat alleen, maar vaak samen met organisaties zoals die van u.