3. Fondsenwerving op orde met jaarplan
Halverwege het jaar heeft u misschien weinig zin om aan cijfertjes, doelstellingen en analyses te denken. Toch is het voor veel organisaties na de zomer weer zover: de plannen voor 2022 moeten op papier komen. De zomermaanden zijn bij uitstek de periode om de basis voor dit jaarplan in orde te maken: de resultaten en evaluaties van de tot nu toe ingezette campagnes en kanalen om donaties binnen te halen.
exercitie
doelstellingen
Het jaarplan opstellen is vooral een cijfermatige exercitie. In de cijfers van uw organisatie kunt u belangrijke informatie achterhalen die u helpt bij het opstellen van het jaarplan voor volgend jaar. Denk aan:
- Hoeveel donateurs telt uw organisatie?
- Hoeveel donaties heeft uw organisatie vorig jaar opgehaald?
- Zijn de doelstellingen van vorig jaar behaald?
- Hoe effectief is het budget ingezet?
Deze cijfers koppelt u in uw jaarplan aan eventuele trends in de markt waarop uw organisatie kan inspelen. In een fondsenwervend jaarplan vertaalt u de fondsenwervende strategie voor het komende jaar in concrete en meetbare doelen, resultaten en activiteiten.
U legt vast wat de belangrijkste financiële en kwalitatieve doelen zijn en de belangrijkste projecten of activiteiten waarmee uw organisatie ze realiseert.