13. Nieuwe regels voor telemarketing
U kent het waarschijnlijk wel, telefoontjes van bedrijven die u iets willen verkopen, zoals energie, verzekeringen en abonnementen. De non-profitsector gebruikt de telefoon vooral voor de fondsenwerving. Veel particulieren ergeren zich aan deze telefoontjes. Demissionair ex-staatssecretaris Mona Keijzer heeft daar een stokje voor gestoken met nieuwe wetgeving. Wat betekent dat voor uw organisatie?
opt-outsysteem
opt-insysteem
Tot 1 juli van dit jaar maakten organisaties voor de telemarketing gebruik van het zogenoemde opt-outsysteem. Er was daarbij geen toestemming nodig om te bellen. Afmelden kon via het Bel-me-niet Register. Sinds 1 juli is de Telecommunicatiewet gewijzigd en geldt het opt-insysteem. Organisaties mogen dan alleen nog maar bellen als ze toestemming hebben. Voor goede doelen geldt geen uitzondering voor dit opt-insysteem.
Een groot verschil tussen het opt-outsysteem en het opt-insysteem is dat organisaties sinds 1 juli 2021 moeten bewijzen dat zij iemand mogen bellen. De bewijslast ligt dus bij uw organisatie.