U bent hier

13.2 Toepassing nieuwe wetgeving

Laatst gewijzigd: november 2021

nieuwe ­donateur

De nieuwe wetgeving is van toepassing op nieuwe donateurs, geworven na 1 juli 2021. De wet werkt niet met terugwerkende kracht.

Bellen

afgeven telefoonnummer

Bij het werven van nieuwe donateurs moet u wel duidelijk vermelden dat u door het afgeven van het telefoonnummer de donateur kunt bellen voor fondsenwervende doeleinden. Ook hier moet u een duidelijke en expliciete afmeldmogelijkheid bieden. Voor nieuwe donateurs die u heeft geworven na 1 juli 2021 geldt dat u ze maximaal drie jaar na de laatste gift of het aangaan van de relatie mag bellen.

Als uw organisatie na deze drie jaar telefonisch fondsen wil werven van deze klant, kan dat alleen als voor het aflopen van deze termijn een bel-me-wel/opt-in is afgegeven en vastgelegd in de database met vermelding van afgiftedatum en via welk kanaal dit gedaan is.

13.2.1 Benaderen bestaande donateurs

drie jaar

Voor de reeds aanwezige donateursbase per 1 juli geldt dat u deze donateurs tot 1 juli 2024 mag benaderen vanuit die bestaande klantrelatie of maximaal drie jaar na de laatste gift. Krijgt uw organisatie dus na 1 juli een gift van iemand, dan is er sprake van een nieuwe financiële transactie.

stopdatum

Voor het benaderen van relaties met een stopgezette doorlopende machtiging van betaling, is de stopdatum van de machtiging het uitgangspunt voor de klantrelatie met uw organisatie. Mocht er na die stopdatum nog een gift zijn gedaan, dan kunt u uitgaan van de laatste giftdatum. Dus als de donateur de machtiging per 1 augustus stopzet, mag u deze relatie tot 1 augustus 2024 benaderen. Heeft de donateur na 1 augustus een gift gedaan, dan is die datum het uitgangspunt.

Recht van verzet blijft nog wel verplicht

verplicht

altijd ­toestemming

Bij het telefonisch contact met de achterban is het aanbieden van het Bel-me-niet register per 1 juli komen te vervallen. Uw organisatie is wel nog steeds verplicht om het recht van verzet aan te bieden bij telefonisch contact. Dit houdt in dat een donateur zich moet kunnen afmelden voor telefonisch contact.

13.2.2 Toestemming niet-klantrelaties

actieve ­handeling

Voor niet-klantrelaties geldt dat u altijd toestemming moet hebben gekregen om iemand telefonisch te benaderen. Hierbij moet uw organisatie tevens meenemen waarvoor u iemand kunt bellen en hoe vaak. Deze toestemming moet expliciet en ondubbelzinnig zijn. Daarnaast moet iemand dat met een actieve handeling (bijvoorbeeld het aanvinken van een hokje) afgeven.

Niet combineren

Daarbij mag u deze toestemming niet combineren met de opt-in voor e-mail. Dit betekent dat er in de regel twee aanvinkvakjes komen. Bijvoorbeeld het volgende:

  • ik wil de nieuwsbrief per e-mail ontvangen (maximaal één keer per week);
  • u mag mij telefonisch informeren over uw aanpak, projecten en hoe ik kan bijdragen (maximaal vier keer per jaar).

13.2.3 Bewijslast

vastleggen

Het is hierbij belangrijk dat u zich realiseert dat de bewijslast bij uw organisatie ligt. Elke verkregen opt-in moet u vastleggen met vermelding van datum en kanaal en waarvoor deze opt-in is afgegeven. Ook bij het aangaan van een klantrelatie, moet u de startdatum duidelijk vermelden. Hetzelfde geldt voor de einddatum van een structurele machtiging en het ontvangen van een losse gift. Uw organisatie moet alles duidelijk vermelden en daarbij ook de datum aangeven.

Omzeilen

toestemming vragen

Wilt u bovenstaande regels volledig omzeilen, dan kunt u natuurlijk altijd om toestemming vragen om een relatie te mogen bellen. Wel moet uw organisatie dan de datum en het kanaal van afgifte van die toestemming vastleggen. Dat maakt het wel zo makkelijk voor uw organisatie en uw relatie.

Gevolgen van de nieuwe Telecommunicatiewet

bewijslast

drie jaar

Hieronder vindt u een samenvatting van de gevolgen van de nieuwe wet:

  • De bewijslast om te mogen bellen ligt bij uw goede doel.
  • De relatie moet het telefoonnummer zelf hebben opgegeven.
  • Bij het aangaan van een klantrelatie moet u altijd vermelden dat u iemand telefonisch kunt benaderen voor fondsenwervende doeleinden.
  • Er moet altijd een afmeldmogelijkheid aanwezig zijn.
  • Uw organisatie mag donateurs, vrijwilligers en sympatisanten bellen tot drie jaar na het aangaan van deze relatie, daarna moet de relatie hiervoor toestemming geven.
  • Voor relaties die voor 1 juli zijn opgenomen in uw database geldt dat u ze tot 1 juli 2024 mag benaderen.