13.1 Wanneer telefonisch contact opnemen?
toestemming
klantrelatie
In de nieuwe wet zijn twee situaties omschreven wanneer uw organisatie telefonisch contact mag opnemen:
- als er toestemming is gegeven om gebeld te mogen worden en deze toestemming is vastgelegd;
- als er sprake is van een klantrelatie.
Let dus op als uw organisatie gaat bellen! De bewijslast ligt nu bij de organisatie, niet bij de particulier. Dit houdt in dat uw organisatie de administratie wel goed geregeld moet hebben, zodat u het vereiste bewijs zo boven tafel kunt krijgen.
Klantrelatie
financiële relatie
amendement
Volgens de wet mogen organisaties klanten en donateurs bellen als er sprake is van een financiële relatie (klantrelatie). Er moet dan dus een betaling hebben plaatsgevonden. Goede doelen hebben naast donateurs ook andere ‘klanten’, denk hierbij aan sympathisanten en vrijwilligers. Zij betalen niet met geld, maar met tijd en kennis. Dankzij het amendement van de Kamerleden Palland/Bromet mogen goede doelen een ruimere definitie van het begrip klantrelatie hanteren. Zij mogen naast donateurs ook vrijwilligers en sympathisanten bellen.
Sympathisanten
voorwaarde
Sympathisanten zijn er in meer en minder gradaties en hier houdt de nieuwe wet ook rekening mee. Het tekenen van een petitie is te mager om als klantrelatie van uw goede doel door te gaan, maar het bijwonen van een fysieke betoging zoals bijvoorbeeld Black Lives Matters of een Klimaatmars is dit waarschijnlijk weer wel. Op voorwaarde dat het goede doel de deelnemers kent of registreert. Ook hiervoor is het verplicht om te vermelden dat iemand na het afgeven van het telefoonnummer telefonisch benaderd kan worden voor fondsenwervende doeleinden. U moet daar ook een afmeldmogelijkheid bij opnemen.
Geen uitzondering voor goede doelen
Goede doelen zijn niet blij met de wijziging van het opt-outsysteem naar het opt-insysteem. Ze hebben demissionair ex-staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken gevraagd om een uitzondering op te nemen voor goede doelen, maar ze vond dat niet nodig.
Onduidelijk
zelfregulering
Goede Doelen Nederland heeft aangegeven dat zelfregulering binnen de sector ook mogelijk is. De staatssecretaris vond dat geen goede oplossing en hield vast aan de voorgestelde definities voor telemarketing en klantrelatie. Uiteindelijk is er door het amendement van de Tweede Kamer toch nog een beetje ruimte gekomen voor goede doelen. De praktijk moet uitwijzen of de non-profitsector daar voldoende aan heeft.