U bent hier

1. Inleiding

Laatst gewijzigd: november 2021

Fondsenwerving is een vak apart. Velen denken dat het hetzelfde is als marketing. Maar fondsenwerving heeft een extra dimensie die u bij marketing mist. Namelijk dat u fondsenwerving voor een ander doet. Marketing is gericht op het verkopen van een product of dienst en dus op winst maken. Bij fondsenwerving gaat het om helpen. In dit dossier komen de verschillende aspecten van fondsenwerving aan bod.

helpen ­centraal

Helpen staat dus centraal bij fondsenwerving. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het helpen om de wereld een stukje beter te maken, helpen om die ene ziekte uit de wereld te krijgen of mensen helpen om te overleven.

Overleven

eenzaamheid

En overleven kunt u letterlijk nemen door de dood te bestrijden. Samen zorgen dat een ziekte niet meer dodelijk is of dat die ene dier- of plantensoort voortleeft. Aan de andere kant gaat het om het overleven van deze tijd en maatschappij. De eenzaamheid die een heftige impact heeft op het leven van veel mensen. Vaak door uiteenlopende oorzaken: een handicap die ervoor zorgt dat iemand niet mee kan doen of een angst waardoor iemand niet meer onder de mensen komt.

Afhankelijk van uw goede doel wilt u met fondsenwerving middelen creëren waarmee u de dood of eenzaamheid bestrijdt. En dat doet u samen, samen met anderen, samen met de maatschappij.

Dat mensen geld of spullen schenken gebeurt om uiteenlopende redenen. Voor de oudere generaties is het vaak iets dat met de paplepel is ingegoten. U hoort een ander te helpen. Vele handen maken immers licht werk en dus zet u samen de schouders eronder. Vaak vanuit religie meegegeven. Voor de jongere generaties is het meer een persoonlijke trigger...
Bij fondsenwerving gaat het om het verhaal erachter. Eigenlijk zijn fondsenwervers verhalenvertellers, storytellers. Ze vertellen deze verhalen om (potentiële) donateurs te raken. Fondsenwervers maken grote onderwerpen kleiner en persoonlijker om zo beter aan te sluiten bij de belevingswereld van het luisterend publiek. Uiteindelijk is het doel om...
Fondsenwerving heeft twee kanten. Een zeer financiële, die vooral gericht is op de kosten en baten. Een kant die goed georganiseerd moet zijn, waar strategie en systemen van groot belang zijn. De andere kant is de creatieve, communicatieve kant. De inhoud waarmee en waarvoor u de fondsen werft. Pandemie In de volgende hoofdstukken vindt u meer...
Maar hoe richt u nu de fondsenwerving van uw organisatie in? Wat is uw fondsenwervende strategie? Welke middelen kunt en wilt u inzetten en welke investeringen heeft u nodig om dit waar te maken? Maar wat nog belangrijker is: welke middelen zijn er beschikbaar om dit mogelijk te maken? Binnen uw fondsenwervende strategie heeft u te maken met vier...
De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat het ‘standaard’ fondsenwervende programma niet zomaar meer gedraaid kon worden. Veel fondsenwervende programma’s hadden namelijk ook evenementen of straat- en huis-aan-huiswerving (waaronder ook de collecte) ingepland, maar die konden door de beperkende maatregelen niet doorgaan. Hoe gaat uw organisatie...
Uw organisatie moet daarnaast rekening houden met nieuwe technologische mogelijkheden. We hebben de QR-code al gezien, met name bij de collecte. Dit is het afgelopen jaar echt een uitkomst gebleken bij de beperkingen tijdens de coronapandemie. Maar ook het nieuwe platform Clubhouse (zie hoofdstuk 12) kan helpen om uw boodschap over te brengen...