1. Inleiding
Fondsenwerving is een vak apart. Velen denken dat het hetzelfde is als marketing. Maar fondsenwerving heeft een extra dimensie die u bij marketing mist. Namelijk dat u fondsenwerving voor een ander doet. Marketing is gericht op het verkopen van een product of dienst en dus op winst maken. Bij fondsenwerving gaat het om helpen. In dit dossier komen de verschillende aspecten van fondsenwerving aan bod.
helpen centraal
Helpen staat dus centraal bij fondsenwerving. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het helpen om de wereld een stukje beter te maken, helpen om die ene ziekte uit de wereld te krijgen of mensen helpen om te overleven.
Overleven
eenzaamheid
En overleven kunt u letterlijk nemen door de dood te bestrijden. Samen zorgen dat een ziekte niet meer dodelijk is of dat die ene dier- of plantensoort voortleeft. Aan de andere kant gaat het om het overleven van deze tijd en maatschappij. De eenzaamheid die een heftige impact heeft op het leven van veel mensen. Vaak door uiteenlopende oorzaken: een handicap die ervoor zorgt dat iemand niet mee kan doen of een angst waardoor iemand niet meer onder de mensen komt.
Afhankelijk van uw goede doel wilt u met fondsenwerving middelen creëren waarmee u de dood of eenzaamheid bestrijdt. En dat doet u samen, samen met anderen, samen met de maatschappij.