U bent hier

1.5 Fondsenwerving na corona

Laatst gewijzigd: november 2021

beperkende maatregelen

alternatieve manieren

De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat het ‘standaard’ fondsenwervende programma niet zomaar meer gedraaid kon worden. Veel fondsenwervende programma’s hadden namelijk ook evenementen of straat- en huis-aan-huiswerving (waaronder ook de collecte) ingepland, maar die konden door de beperkende maatregelen niet doorgaan. Hoe gaat uw organisatie om met dit soort onverwachte zaken? Doet u niets, dan is uw fondsenwervende opbrengst een stuk lager en kunt u dus minder impact maken met uw organisatie. Hoe zorgt u voor alternatieve manieren om de benodigde fondsen te werven, met de middelen die u tot uw beschikking heeft? Uw donateurs zijn bezig met de pandemie, heeft dat ook invloed op uw organisatiedoelstellingen en kunt u hier inhoudelijk iets mee in uw fondsenwervende boodschap? In hoofdstuk 6 leest u meer over innoveren en hoe uw organisatie invulling kan geven aan deze uitdaging.

U kunt bijvoorbeeld denken aan het aangaan van partnerschappen met het bedrijfsleven om meer bereik te kunnen genereren, of juist hun expertise (gratis) in huis te halen om tot die creatieve oplossingen te komen.