1.6 Nieuwe technologieën
QR-code
Clubhouse
Uw organisatie moet daarnaast rekening houden met nieuwe technologische mogelijkheden. We hebben de QR-code al gezien, met name bij de collecte. Dit is het afgelopen jaar echt een uitkomst gebleken bij de beperkingen tijdens de coronapandemie. Maar ook het nieuwe platform Clubhouse (zie hoofdstuk 12) kan helpen om uw boodschap over te brengen.
Financiën
financiële ruimte
U kunt als fondsenwerver niet stil blijven zitten en moet inventariseren of deze nieuwe technologieën een toegevoegde waarde voor uw fondsenwervende programma hebben. Maar gooi uw oude manieren van fondsenwerving niet gelijk in de prullenbak. Experimenteer, probeer, innoveer en implementeer de successen. Om dat te doen heeft u wel voldoende financiële ruimte nodig. Veel organisaties gaan er namelijk vanuit dat tegenover elke geïnvesteerde euro een begroot aantal donaties staat. Veel jaarplannen zijn hierop dichtgetimmerd. Met als gevolg dat er niet geïnnoveerd kan worden, omdat er simpelweg geen geld voor is. Zorg dat hier ruimte voor komt in uw organisatie, door een innovatiepotje te creëren. Misschien wel door het bedrijfsleven of speciale innovatiedonateurs te werven die dit potje kunnen vullen.
Generaties
potentiële donateur
Stilstand is achteruitgang! Daarnaast heeft uw organisatie te maken met een hele nieuwe generatie potentiële donateurs van wie u nu mogelijk (nog) niet zo goed weet hoe u hen kunt betrekken bij uw organisatie. Tijd om de manieren waarop u traditioneel fondsen werft stapje voor stapje te innoveren.
Uw organisatie is door innovatie toekomstbestendig voor een nieuwe generatie donateurs die uw goede doel zo graag willen helpen. U moet ze dan wel op de juiste manier bereiken en vragen.