U bent hier

1.3 Aspecten van fondsenwerving

Laatst gewijzigd: november 2021

financiële kant

communicatieve kant

Fondsenwerving heeft twee kanten. Een zeer financiële, die vooral gericht is op de kosten en baten. Een kant die goed georganiseerd moet zijn, waar strategie en systemen van groot belang zijn. De andere kant is de creatieve, communicatieve kant. De inhoud waarmee en waarvoor u de fondsen werft.

Pandemie

bijzondere tijid

In de volgende hoofdstukken vindt u meer informatie over het vormgeven van beide kanten van uw fondsenwerving. Vanuit fondsenwervend perspectief is het een bijzondere tijd. U heeft te maken met een pandemie die uw eigen leven beperkt (zie ook hoofdstuk 14). Hierdoor heeft u aan den lijve ondervonden wat de gevolgen zijn van het wegvallen van uw sociale netwerk.

Communicatie

aanscherping

toestemming

Maar ook de aanscherpingen van de wet- en regelgeving hebben ervoor gezorgd dat u steeds creatiever moet worden om (potentiële) donateurs te bereiken. Met de verdere aanscherping van de Telecommunicatiewet (zie hoofdstuk 13), mag uw organisatie niet zomaar meer iemand bellen tenzij hij/zij hier toestemming voor geeft of uw organisatie recentelijk heeft gesteund. Dat is in principe een goeie zaak. Kwaliteit moet immers boven kwantiteit staan, maar het betekent ook een uitdaging voor uw organisatie.

Door dit soort wetswijzigingen stijgen de kosten voor fondsenwerving, waardoor er minder geld overblijft voor de doelstelling van uw organisatie.

Post

verplicht

afmelden

Bij fondsenwerving richten goede doelen zich vaak op de oudere generaties, die gewend zijn om te geven en het als een vanzelfsprekendheid zien. Deze groepen benadert u meestal per post of telefoon. Met betrekking tot post is er ook een aanscherping in wetgeving gekomen. Het is verplicht om op elke uiting waarin u een fondsenwervende oproep doet, actief de mogelijkheid aan te bieden dat iemand zich hiervoor kan afmelden. Dat betekent een beperking voor het overbrengen van uw boodschap. U zult creatief moeten zijn om uw boodschap toch op de juiste manier vorm te geven: minimale beperking van het overbrengen van uw boodschap en toch voldoen aan de wetgeving.