U bent hier

6. Meer donaties dankzij slimme innovaties

Laatst gewijzigd: november 2021

Om te overleven is elke organisatie er in meer of mindere mate mee bezig: innoveren. Doelgroepen en donateursbehoeften veranderen, en uw organisatie moet mee om donaties te blijven ontvangen. Maar hoe doet u dat? Een nieuw betalingsplatform, de inzet van een nieuw kanaal of andere vorm van geven? Het kan ook zitten in de manier waarop u uw verhalen vertelt.

levensvatbaar

Het doel van een innovatie is om met een vernieuwde wijze te voorzien in de donateursbehoefte. Dit moet donaties opleveren voor de organisatie. Een mooie definitie van innovatie is die van Gijs van Wulfen: Een innovatie is een door klanten gebruikt en door hen als nieuw getypeerd maakbaar relevant product, dienst, proces of experience met een levensvatbaar businessmodel. De wereld verandert razendsnel en als u wilt dat uw organisatie klaar is voor de markt van morgen, is niet innoveren geen optie meer.

Aan de ene kant zijn er organisaties die moeten innoveren om te overleven. Deze zogeheten ‘reactieve innovators’ zien hun donaties dalen en bevinden zich in een verzadigingsfase. Aan de andere kant zijn er organisaties die willen innoveren: de ‘actieve innovators’. Zij zitten nog in de groeifase en willen vooral doorgroeien. Beroemde en bekende...
Innoveren betekent een sprong in het diepe maken. De uitkomst staat nog niet vast en uw organisatie moet investeren in tijd, expertise en geld. U kunt donaties niet zomaar investeren. Elke euro die uw organisatie inzet voor fondsenwerving, moet u in een korte periode terugverdienen en verdubbelen. Doet u dat niet, dan kunt u de uitgave niet...
Als u innovatie op de agenda heeft gezet binnen uw organisatie, is het zaak om capaciteit, tijd en budget vrij te maken. Bovendien heeft u intern draagvlak nodig om te kunnen vernieuwen. Zodra die randvoorwaarden op orde zijn, waar begint u dan? Er zijn vier invalshoeken om te starten met innovatie. Innovatie vanuit noodzaak: uw organisatie ziet...