6.1 Starten
groeifase
Aan de ene kant zijn er organisaties die moeten innoveren om te overleven. Deze zogeheten ‘reactieve innovators’ zien hun donaties dalen en bevinden zich in een verzadigingsfase. Aan de andere kant zijn er organisaties die willen innoveren: de ‘actieve innovators’. Zij zitten nog in de groeifase en willen vooral doorgroeien. Beroemde en bekende organisaties zijn niet alleen goede doelen als Alp d’HuZes, maar ook organisaties als Apple, Google en Amazon. Tot slot zijn er ook de kleinere zogeheten ‘incrementele innovaties’, die direct extra inkomsten opleveren met kleine aanpassingen aan het bestaande aanbod. De kosten voor deze innovaties zijn vaak laag en daardoor voor uw organisatie laag in risico.
Op welke manier
Elke organisatie komt op een punt van innovatie. De centrale vraag is dus niet óf een actieve innovator zou moeten innoveren, maar op welke manier de organisatie het beste kan starten met innoveren.
Met veel bombarie en patsboem
reuring
Sommige organisaties maken radicale innovaties, zoals bijvoorbeeld de Ocean Cleanup. Dit zijn innovaties die met veel bombarie worden aangekondigd, die patsboem gelanceerd lijken te zijn en die vaak niet direct geld opleveren. Er ontstaat veel reuring, maar pas op de langere termijn is de organisatie winstgevend.