6.3 Invalshoeken en elementen
invalshoek
Tikkie
Als u innovatie op de agenda heeft gezet binnen uw organisatie, is het zaak om capaciteit, tijd en budget vrij te maken. Bovendien heeft u intern draagvlak nodig om te kunnen vernieuwen. Zodra die randvoorwaarden op orde zijn, waar begint u dan? Er zijn vier invalshoeken om te starten met innovatie.
- Innovatie vanuit noodzaak: uw organisatie ziet het aantal donaties en de hoogte ervan teruglopen en om te blijven bestaan moet het roer om.
- Innovatie vanuit een goed idee (zoals destijds bij Alpe d’HuZes en Serious Request): een groep mensen start een project vanuit een idee.
- Innovatie vanuit technologie: u kunt innoveren omdat er nieuwe hulpmiddelen zijn om het doneren te faciliteren, zoals GeefSMS en Tikkie. Maar denk ook aan de opkomst van internet en de mobiele telefoon die het potentiële donateurs mogelijk maken om direct een gift te doen.
- Innovatie vanuit een klantbehoefte: inspelen op een trend kan ook uw donateurs triggeren om uw organisatie te ondersteunen. Denk aan crowdfunding. Donateurs hebben laten zien dat zij de behoefte hebben om iemand dichtbij te steunen.
Vanuit welke invalshoek u start met innoveren, maakt niet zoveel uit. U doorloopt voor een succesvolle start altijd dezelfde stappen, maar past wellicht wel de volgorde aan.
Plan van aanpak
geen inbreuk
Hoe dan ook moeten alle volgende elementen terugkomen in uw plan van aanpak:
- Brainstorm over ideeën.
- Maak een keuze en werk deze uit.
- Beslis of het idee merkwaardig is en dus of het past bij (de prioriteiten van) uw organisatie.
- Leg vast wat u nodig heeft om van uw idee een succes te maken en wat uw randvoorwaarden zijn. Daarbij kunt u denken aan zaken als capaciteit en kennis, maar ook tempo en tijd.
- Onderzoek wat er gaande is in de sector, wat de trends zijn, welke technologische ontwikkelingen er zijn en wat de behoeften en wensen van uw donateurs zijn.
- Schrijf een aantrekkelijk en levensvatbaar businessmodel of plan.
- Denk na over de technologie die u nodig heeft om uw plan tot uitvoering te brengen.
- Check of uw idee origineel is en geen inbreuk maakt op intellectueel eigendom van een ander.
- Test, test, test. Pas aan en test opnieuw.
Werk de essentiële informatie uit bovenstaande lijst met elementen uit in een businesscase en rol ten slotte uw innovatie uit.
Goede voorbereiding
relevant
extra handjes
ruimte
haalbaarheid
Geef innovatie binnen uw organisatie een serieuze kans door een goede voorbereiding. Om innovatie een kans te geven, moet u het planmatig aanpakken. Zorg dat:
- u naar een visie kunt toewerken;
- innovatie onderdeel is van het jaarplan van uw organisatie, zodat het prioriteit heeft en het budget op voorhand is goedgekeurd;
- innovatie aansluit bij uw doelgroep, dat het relevant is, dat u uw donateur goed kent en daarmee aansluit bij zijn behoefte;
- u intern genoeg tijd vrijmaakt om te kunnen innoveren en dat de waan van alle dag niet al uw tijd opslokt;
- er budget is om te innoveren waaraan geen omzet-KPI’s hangen;
- er draagvlak is binnen de organisatie en binnen uw eigen bestuur;
- de benodigde vaardigheden aanwezig zijn: creativiteit, kennis van nieuwe technologie, en extra handjes om het plan te vertalen naar de praktijk. Zijn die vaardigheden niet binnen uw organisatie voorhanden, huur ze dan in;
- u de angst om te falen wegneemt, want innoveren betekent vallen, opstaan en verbeteren, maar daar moet wél ruimte voor zijn;
- het merkwaardig is, dat het past bij uw organisatie;
- uw idee of plan snel wordt uitgerold en niet op de plank blijft liggen, om te voorkomen dat een andere organisatie u voor is;
- er een levensvatbaar businessmodel ligt, dat u de kosten goed uitwerkt en dat u de haalbaarheid aantoont;
- uw idee of plan origineel is.
Voelsprieten
inspiratie
Doorbreek uw denkpatronen en kom tot innovatieve ideeën. Het belangrijkste bij innoveren is dat u uw voelsprieten uitzet. Signaleer wat er gaande is in de wereld, in uw sector en bij uw donateurs. Dat geeft u inspiratie voor innovatieve ideeën. Dat is moeilijker dan u misschien denkt. Grote kans dat u al jaren op dezelfde manier werkt binnen uw organisatie. De organisaties om u heen doen dat ook.
Mogelijkheden te over
thankaton
adopteren
Om denkpatronen te doorbreken praat u met donateurs, gaat u bij ze langs en weet u wat er bij hen speelt. Of: organiseer eens een zogeheten thankaton. Hierbij belt u donateurs op om ze te bedanken voor hun gift, zonder dat u vraagt om een nieuwe gift. Zo’n gesprek is een bron van informatie over de knelpunten waar uw donateurs tijdens het doneren tegenaan liepen, of over wat uw donateurs graag anders willen zien. Lees ook vakliteratuur en artikelen over uw sector. Denk aan de fondsenwervende blogs van 101Fundraising en de Toekomst van Fondsenwerving. Kijk daarnaast naar wat er gaande is buiten de charitatieve sector. Welke technologieën kunt u adopteren? Tot slot kunt u denken aan een brainstormworkshop om innovatief denken te stimuleren.