6.2 Dilemma
verdubbelen
Innoveren betekent een sprong in het diepe maken. De uitkomst staat nog niet vast en uw organisatie moet investeren in tijd, expertise en geld. U kunt donaties niet zomaar investeren. Elke euro die uw organisatie inzet voor fondsenwerving, moet u in een korte periode terugverdienen en verdubbelen. Doet u dat niet, dan kunt u de uitgave niet verantwoorden.
Toekomstbestendig
Hier ligt dan ook het grootste dilemma om te innoveren, te groeien en toekomstbestendig te zijn en te blijven. Jaar in jaar uit draaien veel organisaties hetzelfde fondsenwervende programma af. De organisatie weet wat het programma oplevert en kent de KPI’s, zoals respons, gemiddelde gift en conversie.
percentages
noodzaak
Organisaties weten wie hun doelgroep is, wat het programma kost en wat de terugverdientijd is. Zij kunnen het programma verantwoorden aan het bestuur en aan hun donateurs. Maar ze zien ook dat de percentages elk jaar teruglopen, de doelgroep steeds kleiner wordt en dat het langer duurt om de geïnvesteerde euro terug te verdienen. De noodzaak om te innoveren wordt in het begin nog niet gevoeld. Tótdat de groei stopt, de kosten verder doorstijgen en de giften teruglopen. Dan is innoveren onontkoombaar.