7.2 De samenwerking
Zakelijke samenwerkingen komen in allerlei vormen voor. Hoe pakt u zo’n samenwerking aan, en waar moet u op letten als u wilt dat uw organisatie ervan profiteert?
Elke samenwerking vergt een investering in capaciteit en expertise. En in een ideale wereld zijn ze onbeperkt aanwezig. De werkelijkheid is echter weerbarstiger.
7.2.1 Vragen stellen
exposure
bedrijfscultuur
Hoe mooi het aanbod ook is, bekijk elke samenwerking zakelijk. Hoeveel tijd gaat dit kosten? Wat is de verwachte opbrengst (in donaties én exposure)? Wat zijn de risico’s? Kan uw organisatie deze samenwerking aan op het gebied van technologie, aantal werknemers en managementcapaciteiten? Heeft u de middelen om zo’n samenwerking op te zetten? Passen de merken bij elkaar? Passen de bedrijfsculturen bij elkaar? En matchen de doelen die de organisaties individueel nastreven? De belangrijkste vragen die u uzelf op voorhand moet stellen, zijn:
- Waarom wil uw organisatie samenwerkingsverbanden aangaan?
- Op welke vlakken en gebieden wilt u samenwerken?
- Hoe wilt u samenwerken?
overkoepelend
Neem deze punten op in uw meerjarenstrategie. Zorg voor een overkoepelende strategie waar u elk samenwerkingsverzoek aan kunt toetsen. Zo kunt u – zonder dat u zich direct door enthousiasme laat meeslepen – controleren of een samenwerking nu echt zo’n goed idee is.
Uw ‘waarom’ is niet vanzelfsprekend
bom
Bij de start van een samenwerking is het belangrijk dat u eerst vanuit uw eigen strategie bepaalt waarom u wilt samenwerken. Deel dit ook met uw potentiële partner. Een veel voorkomende fout is de aanname dat uw ‘waarom’ vanzelfsprekend is. In veel gevallen gaat het om extra inkomsten. Zo’n aanname kan een potentiële bom zijn onder de samenwerking. Stelt u zich eens voor dat uw samenwerkingspartner denkt dat het u te doen is om extra inkomsten, terwijl het u erom gaat om zoveel mogelijk naamsbekendheid te genereren. Deze twee redenen vragen elk om een heel andere aanpak in de benadering van werknemers of klanten.
Doordacht
no-go
Ook het aangaan van een ad-hocsamenwerking zonder een doordachte strategie is een no-go. Het kost u veel tijd en energie, maar zonder strategie komt het veelal ten goede aan uw samenwerkingspartner en minder aan uw organisatie. Zo levert het u netto (de opbrengst min de investering) vaak niets of te weinig op.
7.2.2 Vaste stappen
Een samenwerking omvat van begin tot eind een aantal vaste stappen. U doorloopt in een samenwerking vroeger of later elk van de volgende stappen in het proces:
- ontwerpen van de samenwerking;
- selecteren van potentiële samenwerkingspartners;
- kiezen voor een partner;
- starten van de samenwerking;
- managen van het project;
- evalueren van de resultaten en de samenwerking;
- beëindigen van de samenwerking.
onvrede
Door het benoemen van de stappen zorgt u ervoor dat u geen stap overslaat. Dat is belangrijk, want een stapje in het proces vergeten is de meest voorkomende reden voor onvrede in de samenwerking met andere partijen.