7.1 Vijf soorten
geen BTW
Er zijn vijf soorten organisaties waarmee u kunt samenwerken. Veel van deze organisaties bieden speciaal voor goede doelen aangepaste tarieven of hoge kortingen. Heel fijn, zeker omdat non-profitorganisaties geen BTW kunnen verrekenen via de Belastingdienst. De BTW die uw organisatie wél betaalt, is weggegooid geld.
7.1.1 Leveranciers
De eerste groep organisaties zijn leveranciers. Met hen heeft u afspraken voor de levering van goederen of diensten. Denk aan de partijen die koffie, kantoorartikelen en bureaus leveren. Of aan de organisaties die de printer een onderhoudsbeurt geven, de plantjes verzorgen en het uitzendbureau dat u helpt bij het zoeken naar extra handjes in tijden van drukte.
7.1.2 Samenwerkende partijen
evenredig verdeeld
De tweede groep organisaties zijn organisaties waarmee u een samenwerking aangaat. Samenwerkingen kunnen plaatsvinden op verschillende niveaus. Denk aan gezamenlijke producties, zoals een marketingcampagne. Uw organisatie werkt nauw samen met een andere organisatie en de taken zijn evenredig verdeeld om uw gezamenlijke doel te realiseren. Een voorbeeld hiervan is de Unicefspaarrekening van ING.
7.1.3 Donateurs
De derde groep organisaties bestaat uit organisaties die uw organisatie steunen in de vorm van donaties in geld of natura. Dit kunnen reguliere giften zijn, zoals de eenmalige donaties van particulieren. Een meer structurele wijze is het afdragen van een deel van de verkopen. Koffieleverancier Gio Coffee doneert bijvoorbeeld per kopje koffie een bedrag aan Jantje Beton.
Ook het sponsoren van producten, zoals de cadeautjes voor stichting Jarige Job of de gesponsorde prijzen bij een zelfgeorganiseerde loterij, vallen in deze categorie.
7.1.4 Experts
denktank
Dan is er de vierde groep organisaties, die hun expertise en capaciteit aanbieden aan goede doelen. Denk bijvoorbeeld aan Google die haar werknemers de mogelijkheid biedt om zich voor een bepaald aantal uren per jaar in te zetten voor een goed doel. Dit kan uiteenlopen van het opzetten van een campagne, tot het meedenken in een denktank of vrijwilligerswerk doen in de tijd van de baas.
7.1.5 Platforms
webshop
De vijfde groep organisaties biedt uw organisatie een platform bij hun werknemers, klanten of verkooplocaties. Denk aan het vragen van giften via interne communicatiekanalen bij de eigen werknemers, of het promoten van een kleine gift in de winkel of in de webshop. Zo’n organisatie kan u daarnaast de mogelijkheid bieden om in de directe communicatie met hun klanten een giftverzoek te doen.