U bent hier

2.3 Multidisciplinaire teams

Laatst gewijzigd: november 2021

kwaliteit

uitstroom

Het stellen van KPI’s per afdeling kan ook invloed hebben op de kwaliteit van de ingezette kanalen. Een afdeling is bijvoorbeeld gericht op het behalen van een KPI, maar houdt geen rekening met de uitstroom van het aantal structurele donateurs als gevolg van de inzet van bepaalde kanalen. Dat is tenslotte niet de verantwoordelijkheid van de afdeling werving, maar het pakkie an van de afdeling loyaliteit.

Tegenvallende resultaten

Het kan voorkomen dat de fondsenwerving tegenvalt, zoals in 2020 vanwege de coronacrisis. Als minder donaties binnenhalen betekent dat de impact-afdelingen minder impact kunnen maken, voelen alle afdelingen binnen uw organisatie dit. De oplossing ligt in multidisciplinaire teams. Dat voorkomt dat teamleden zich uitsluitend richten op een KPI van de eigen afdeling.

Problemen worden zo eerder gesignaleerd en de werknemers kunnen als een team zoeken naar realistische oplossingen.

OGSM-methode

De OGSM-methode is een handig hulpmiddel om te bepalen aan welke organisatiedromen u wilt gaan werken. Daarmee bepaalt u:

  • objectives (doelstellingen);
  • goals (doelen);
  • strategies (strategieën);
  • measures (maatregelen).

Vier dromen

afdelings­overstijgend

Probeer ongeveer vier dromen te definiëren. Dit is overzichtelijk en behapbaar. Vervolgens onderzoekt u wat u nodig heeft om deze dromen te realiseren. Vertaal de doelstellingen naar KPI’s die afdelingsoverstijgend zijn.

middelen

Voorbeelden zijn afdelingsoverstijgende KPI’s als:

  • het aantal mensen/dieren/natuurgebieden dat uw organisatie wil helpen;
  • het aantal participerende organisaties;
  • de financiële en materiële middelen die nodig zijn;
  • effecten van de realisatie van de droom op de stakeholders.

Vraag centraal

betrokken

Om die KPI’s te bereiken, stelt u multidisciplinaire teams samen die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de realisatie van (een deel) van de dromen van uw organisatie. Vervolgens bekijkt u op operationeel niveau de projecten die bijdragen aan de realisatie van de droom, de campagnes en kanalen die dit mogelijk maken, het aantal mensen dat u moet bereiken om de droom te realiseren, et cetera. Telkens staat daarbij centraal: in welke mate heeft deze campagne bijgedragen aan de realisatie van de organisatiedroom? Zo houdt u uw werknemers betrokken en gemotiveerd.

Een praktijkvoorbeeld

Voor de afdeling fondsenwerving van een non-profit is de KPI voor 2021 om 10.000 structurele donateurs te werven. Werknemers zetten in op de volgende mix:

  • 5.000 donateurs werven via telemarketing, waarbij werknemers giftgevers omzetten naar structurele donateurs;
  • 5.000 donateurs werven via face-2-facewervingsacties waarbij werknemers inzetten op structurele donateurs.

band

Als uw organisatie op deze manier KPI’s vaststelt, verliest u uit het oog wat deze donateurs bijdragen aan de droom. Als dat wél het uitgangspunt was geweest, was uw organisatie wellicht niet voor structurele donateurs gegaan, maar was er meer aandacht gegaan naar de euro’s en minder naar het investeren in een band met de donateurs.