U bent hier

2.2 Organisatiedroom

Laatst gewijzigd: november 2021

voorliefde voor cijfertjes

De financieel verantwoordelijke binnen de organisatie is meestal degene die KPI’s oplegt aan diverse afdelingen. In de regel is dat iemand met een voorliefde voor cijfertjes die zich bezighoudt met planning en controle. Het gevolg daarvan is dat degene die de KPI’s moet rapporteren meer bezig is met het ophalen van de cijfertjes dan met de bijdrage van de afdeling aan de organisatiedroom.

Wildgroei

beste beentje

Als bestuurder wilt u graag weten hoe uw organisatie ervoor staat, zodat u controle kunt uitoefenen en waar nodig kunt bijsturen. Voor u zijn KPI’s een hulpmiddel om uw werk goed uit te voeren, namelijk: uw organisatie besturen. Besef wel dat dat tot gevolg kan hebben dat er een wildgroei aan doelstellingen en KPI’s ontstaat. Dat betekent niet dat uw organisatie het gebruik van KPI’s volledig overboord moet gooien. Ga ervan uit dat elke afdeling haar beste beentje wil voorzetten en focus binnen elke afdeling op datgene dat voor het realiseren van de droom belangrijk is.

Samenhang in de maandreportages

onderbouwing

Vrijwel elke organisatie werkt met maandrapportages. Elke maand wordt er netjes een Excel opgeleverd met de cijfers die over het algemeen vrij weinig zeggen. Vaak is de samenhang tussen KPI’s onduidelijk en mist de onderbouwing van de cijfers. Daarnaast mist het de koppeling aan de organisatiedroom. KPI’s worden veelal geïsoleerd per afdeling besproken, waardoor er geen aandacht is voor de samenhang en de effecten voor de organisatie.

Doel vergeten

bestaansrecht

In de waan van de dag willen werknemers het doel van de organisatie nog weleens vergeten en zoekt iedere afdeling zijn bestaansrecht. Met als gevolg te veel ‘harde’ doelstellingen, zoals:

  • De afdeling fondsenwerving moet in 2021 vijf campagnes draaien.
  • De afdeling fondsenwerving moet uit die vijf campagnes in totaal 5.000 donaties ophalen.

Afdelingen werken hun KPI’s af en staan niet stil bij het waarom. Het is dus belangrijk om de reden waarom uw organisatie bestaat centraal te stellen. Dat bevordert een goede samenwerking en het bereiken van de organisatiedroom.