U bent hier

2.2 Maak gebruik van jaarstukken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: mei 2021

cijfers

Wil uw OR precies weten hoe uw organisatie ervoor staat, dan kunt u gebruikmaken van de jaarstukken over het vorige jaar en de tussentijdse cijfers van het lopende jaar. Maar ook de begroting is natuurlijk een belangrijk document. Maak voldoende tijd vrij om deze stukken te bekijken, want ze zijn niet altijd even gemakkelijk te interpreteren.

Beschikt uw OR over weinig financiële kennis, dan is het een optie om een deskundige in te schakelen. Op basis van artikel 16 WOR heeft u recht op extern deskundig advies. De kosten komen voor rekening van de bestuurder.

2.2.1 Jaarrekening

De jaarrekening bestaat uit een balans en een winst-en-verliesrekening, ook wel resultatenrekening genoemd. De balans geeft een momentopname weer van de activa (bezittingen) en passiva (schulden) van de organisatie. De winst-en-verliesrekening geeft de resultaten weer van de opbrengsten en de kosten met als uitkomst winst of verlies.

Vergelijken

winst

De jaarrekening over het vorige jaar bevat veel informatie over het financiële reilen en zeilen van een onderneming. Uw ondernemingsraad kan hieruit opmaken of de organisatie winst maakt of verlies lijdt. En door gebruik te maken van kengetallen zijn de geleverde prestaties te vergelijken met die van andere ondernemingen in dezelfde branche.

Het is belangrijk om de cijfers (en kengetallen) van het vorige jaar te vergelijken met die van voorgaande jaren. Alleen dan is het mogelijk om opvallende stijgingen en dalingen te signaleren.

2.2.2 Jaarcijfers zeggen niet alles

crisis

De jaarrekening zit boordevol informatie, maar toch is het goed mogelijk dat een organisatie zich op dit moment in een heel andere situatie bevindt. Want de jaarcijfers zeggen iets over het vorige jaar, terwijl de crisis nú om zich heen grijpt.

Moeilijkheden

actueel

Organisaties die vorig jaar weinig tot niets te klagen hadden, verkeren nu soms in grote moeilijkheden. En ondernemingen die in de laatste maanden van het vorige jaar door de recessie wat minder omzet draaiden, konden dit vaak nog grotendeels compenseren met de positieve resultaten van de eerste negen maanden van dat jaar. Om een actueel overzicht te krijgen van de financiële positie van de organisatie, vergelijkt u de jaarrekening met de tussentijdse cijfers.

Wilt u een goed beeld krijgen van de financiële veerkracht van uw organisatie, dan is het een goed idee om de cijfers van het eerste halfjaar te vergelijken met de resultaten van de eerste helft van het vorige jaar.

2.2.3 Begroting

aandacht

De begroting van zowel het afgelopen, het huidige als het komende jaar verdienen de aandacht van uw OR. De begroting is de financiële vertaling van het ondernemingsbeleid zoals dat vooraf wordt uitgestippeld. Door de werkelijke resultaten achteraf te vergelijken met de begroting, kan de OR vaststellen in hoeverre de werkelijke resultaten achterblijven bij de verwachtingen. Heeft de organisatie een meerjarenplan, bijvoorbeeld de organisatiedoelen over een periode van vier jaar, dan doet u er goed aan om ook dit document goed te bestuderen.

Verwachtingen komend jaar

toekomst

beleid

De begroting voor het komende jaar kan veel informatie opleveren over de situatie waarin de onderneming zich bevindt, aangezien hieruit is op te maken welke verwachtingen de directie heeft met betrekking tot de toekomst. Denkt u hierbij aan de volgende aandachtspunten:

  • Zijn de cijfers in overeenstemming met het beleid dat is vastgelegd in het meerjarenplan of jaarplan? Hoe verhouden de cijfers in de begroting zich tot die van andere jaren? Grote verschillen kunnen duiden op een gewijzigd beleid van uw organisatie. Daarover moet de bestuurder uw OR informeren.
  • Hoe zijn begrote bedragen opgebouwd? Het is raadzaam om de bestuurder te vragen naar de onderliggende stukken of de redenering.
  • Het is belangrijk om met de bestuurder af te spreken dat hij de OR op de hoogte houdt van eventuele bijstellingen van de begroting. Dit is namelijk vrijwel altijd het gevolg van belangrijke ontwikkelingen of besluiten.

Stel vragen over opvallende zaken

afwijken

Bij het vergelijken van de tussentijdse cijfers met de begroting moet uw OR vooral kijken naar zaken die afwijken of opvallen en hierover vragen stellen aan de bestuurder. Stel bijvoorbeeld dat de omzet sterk achterblijft, terwijl de productie gelijk is gebleven. Dit kan aanleiding zijn voor de volgende vragen:

  • Welke oorzaken zijn er voor de omzetdaling?
  • Zijn de oorzaken zodanig structureel dat het reëel is om de begroting voor het tweede halfjaar te wijzigen?
  • Overweegt de directie om maatregelen te nemen om de omzet op korte termijn te verhogen (en de toegenomen voorraad te verminderen), zoals spectaculaire acties?
  • Heeft de bestuurder plannen om de productie structureel te verlagen? Zo ja: wat betekent dit dan voor de werkgelegenheid? Moeten er daardoor werknemers vertrekken?