U bent hier

5.2 Het DISC-model inzetten

Laatst gewijzigd: mei 2021

kennis

Wat heeft u als leidinggevende nu aan het DISC-model? Kennis van de werknemers die u aanstuurt of met wie u samenwerkt is ontzettend belangrijk. Zo kunt u hen geschikte taken geven, effectieve teams samenstellen, de communicatie verbeteren en de juiste mensen aannemen.

5.2.1 Samenwerking

kwaliteit

prestatie

Alleen als u weet over welke kwaliteiten werknemers beschikken, kunt u hen op een goede plek zetten. Als mensen werken op een positie die bij hen past, voelen ze zich waardevol en erkend. En dat heeft weer een positief effect op de prestaties. Dit geldt ook voor het samenstellen van teams. Bekijk welke persoonlijkheden er nodig zijn om tot goede resultaten te komen en elkaar tegenwicht te geven.

Aanvullen

machtsstrijd

Maar bekijk ook hoe teamleden elkaar kunnen aanvullen. Het heeft weinig zin om in een team allemaal ‘blauwe’ types te hebben. Alles wordt waarschijnlijk tot de puntjes uitgedacht, maar er komt weinig concreets van de grond. En een team met alleen ‘rode’ mensen zal waarschijnlijk snel ten onder gaan aan onderlinge machtsstrijd.

5.2.2 Communicatie

inzicht

uitdaging

Inzicht in persoonlijkheden helpt u ook in de communicatie en bij het behalen van uw doelen. Zo wordt een ‘rode’ werknemer geprikkeld door het vooruitzicht van een flinke bonus bij het binnenhalen van opdrachten. Maar een ‘groene’ werknemer wordt hier niet warm of koud van. Hij heeft niets met competitie en zo’n uitdaging werkt alleen maar verlammend voor hem. Aan u als leidinggevende de uitdaging om uw communicatie en aanpak aan te passen aan de werknemer die u voor u heeft. Meer over communicatiestijlen leest u in hoofdstuk 3 over het Communicatiestijlenmodel.

Een team samenstellen

positie

servicegericht

Stel, u moet een team samenstellen voor de afdeling fondsenwerving. Welke mensen zet u op welke positie? U heeft een ‘rode’ werknemer nodig die resultaatgericht is en zelf op klanten afstapt, iemand die besluitvaardig is en confrontaties niet uit de weg gaat. Maar u heeft ook een ‘groene’ werknemer nodig die zorgt voor een stabiel team en die met zijn servicegerichte instelling zorgt voor een goede afhandeling van donaties. Een ‘gele’ werknemer kunt u ook niet missen, want die heeft u nodig voor het onderhouden van het contact met donateurs en sponsors. Een werknemer met een ‘blauw’ profiel ten slotte, zorgt voor de inhoudelijke kant. Het is de man of vrouw met de kennis, en met inzicht in complexe processen.

5.2.3 Werving en selectie

overtuiging

Het DISC-model wordt veel gebruikt bij de werving en selectie van nieuwe werknemers. Niet alleen kennis en ervaring zijn belangrijk bij een nieuwe werknemer, ook zijn gedrag en onderliggende overtuigingen zijn van belang. Het is moeilijk om hier goed vat op te krijgen als u een kandidaat slechts een paar keer ziet.

Wilt u DISC gebruiken bij werving en selectie, dan vult de kandidaat een persoonlijkheidsprofiel in. U kunt dit vervolgens langs de eisen van de functie leggen en bekijken of de persoonlijkheidskenmerken bij het werk passen.