U bent hier

8.2 Uitval door werkstress

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: juli 2022

uitvallen

Ondanks alle maatregelen die uw organisatie neemt, kunnen werknemers door werkstress zo ziek worden dat ze uitvallen. U moet dan uw best doen om de uitgevallen werknemers een passend re-integratietraject te bieden. Dit doet u in overleg met de arbodienst en de bedrijfsarts.

8.2.1 Contact houden

vervreemden

Om de terugkeer naar de werkvloer te vereenvoudigen, helpt het als u tijdens de ziekteperiode contact blijft houden met de zieke werknemer. Iemand die lange tijd thuiszit, loopt het risico om te vervreemden van zijn werkplek en collega’s. Alleen al de gedachte aan opnieuw beginnen met werken op de plek waar hij ziek werd, kan stress opleveren.

Persoonlijk contact

ontwikkelingen

confrontatie

Het volstaat niet om een overspannen werknemer een kaartje te sturen. Bel hem regelmatig om te vragen hoe het gaat en houd hem op de hoogte van ontwikkelingen in de organisatie. Het kan ook helpen om hem zo snel mogelijk langs te laten komen op de werkplek, gewoon voor een kopje koffie. Voor de werknemer in kwestie kan dat confronterend zijn, maar dan is het juist goed om die confrontatie snel aan te gaan. Van uitstel wordt de drempel vaak alleen maar hoger.

8.2.2 Therapeutische basis

arbeidstherapeutisch

Om een zieke werknemer rustig weer te laten wennen aan het werkende leven, is het verstandig om hem eerst aan het werk te zetten op arbeidstherapeutische basis. De werknemer blijft dan officieel ziek gemeld, maar doet in de praktijk alvast wat lichte, minder belastende klussen.

Juist bij klachten door werkdruk en andere vormen van psychosociale arbeidsbelasting helpt een snelle terugkeer op de werkvloer bij het bespoedigen van de re-integratie.

klantcontact

Een veilige, rustige werksfeer is in het begin essentieel: laat de werknemer niet werken tijdens grote deadlinedrukte en geef hem geen taken waarbij klantcontact nodig is. Plan hem eerst slechts enkele dagdelen per week of een paar uur per dag in. Gaat dit goed, dan kunt u de uren langzaam uitbreiden. Overleg wel altijd met de werknemer over zijn voorkeuren: heeft hij zelf ook het gevoel dat hij meer uren aankan? Wil hij liever in de ochtend of de middag werken? Heeft hij voldoende rusttijd na een gewerkte dag?

Is het voor de werknemer te confronterend om meteen op dezelfde werkplek met dezelfde collega’s aan de slag te gaan? Laat hem dan beginnen op een andere afdeling.

Stappenplan

toekomst­perspectief

Om de werknemer duidelijkheid en een toekomstperspectief te geven, is het belangrijk dat u samen met hem een stappenplan opstelt. Dan heeft de werknemer duidelijke doelen om naartoe te werken. Daarnaast helpt het stappenplan bij het evalueren van de voortgang. U kunt dan ook tijdig vaststellen of de werknemer uiteindelijk weer in zijn oude functie terecht kan komen of dat u samen naar een andere functie moet zoeken.